Keuzes, keuzes, keuzes...

Column

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert journalistiek en woont in Ridderkerk.

Terwijl examenleerlingen op het Geminicollege en Farelcollege amper de eerste tentamenweek achter de rug hebben, moeten ze nu onderhand al een keuze gaan maken voor hun vervolgopleiding. Een keuze die best belangrijk zal zijn voor de rest van hun leven.
Eigenlijk best bizar, op zo'n jonge leeftijd. En makkelijk is het niet.
De meesten weten immers nog niet eens wat ze later willen worden. Hooguit welke kant ze wellicht op willen.

En ik kan het weten, want ik heb deze tijd ook moeten doorstaan. Je wordt doodgegooid met Engelse termen en vage studieomschrijvingen. Van Creative Media And Game Technologies tot Landscape And Environment Management. En woorden als 'ondernemend', 'creatief', 'nieuwsgierig', 'professional' en 'communiceren' zijn bijna niet weg te denken in elke studieomschrijving. Grote kans dat sommigen door de bomen het bos het niet meer zien.

Studiegidsen
Ook worden studies vaak verheerlijkt op de website en open dagen, omdat ze mensen willen aantrekken. Studiefolders en studiegidsen zijn dan vaak net reclamefolders. Er staat nog net geen Op=Op in vermeld. Zo worden er vaak verkeerde keuzes gemaakt. De opleiding lijkt dan fantastisch, maar blijkt later toch tegen te vallen als de studie eenmaal begonnen is.
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar weet uit ervaring en mensen om mij heen dat veel mensen tegenwoordig snel stoppen, of overstappen naar een andere opleiding.
Zo valt er op sommige opleidingen meer dan de helft al af in het eerste jaar. Meest voorkomende reden: het viel tegen.
Jongeren verwachten veel van een studie, omdat vaak alleen de leuke en spectaculaire dingen van een studie belicht worden op een open avond of promotiefilmpje. De kunst is om hier doorheen te kijken.

Bovendien heb je op je zestiende weer hele andere interesses dan op je achttiende. Het verschil van twee jaar lijkt misschien klein, maar het verschil in de manier van denken is enorm.
Zo krijg je op je achttiende misschien steeds meer interesse in economische onderwerpen, terwijl je daar op je 16e nog niet eens aan durfde te denken. Als je dan op je zeventiende een opleiding begint, kan het zijn dat je interesses veranderen en je de opleiding vroegtijdig beëindigt.

Verplicht tussenjaar
Middelbare scholieren zijn soms ook zo gefocust op hun examen, waardoor ze verzuimen goed onderzoek te doen naar een studie, om vervolgens aan een verkeerde of tegenvallende opleiding te beginnen. Best een apart systeem, vind ik zo. Toch is het lastig om een goede oplossing voor dit probleem te bedenken. Misschien een verplicht tussenjaar na het examen, waarbij leerlingen zich meer kunnen focussen en beter kunnen nadenken over het maken van de juiste keuze.
Het nadeel hiervan is, is dat leerlingen dan weer uit het 'leerritme' raken, omdat ze dan misschien een jaar fulltime werken bij de supermarkt, of doen juist helemaal niets. Het is dan lastig om weer het studieritme op te pakken.

De jongeren van tegenwoordig hebben het lastiger dan sommige mensen denken. Je komt op jonge leeftijd voor keuzes te staan waar je misschien helemaal niet over wil nadenken.
Vroeger was je vader boer, en was het vanzelfsprekend dat jij dat ook werd. Niks geen keuzes en gezeur. Gewoon simpel en eentonig.
Daarom ben ik toch blij dat ik behoor tot deze generatie jongeren die, ondanks de nadelen zoals keuzestress en de oneindige mogelijkheden, een vrij kleurrijk en divers leven kunnen leiden op de manier die ze zelf voor ogen hebben.

Reageren op deze column kan via www.decombinatieridderkerk.nl

Tips of suggesties voor Youri kan men mailen naar redactiecombinatie@baruitgeverij.nl