Slikkerveers Chr. Mannenkoor naar Ieper

Dieren

RIDDERKERK - Vrijdag 29 augustus zal dirigent Everhard Zwart met zijn twee mannenkoren een dagtocht maken naar het beroemde Belgische Ieper. De mannenkoren (Slikkerveers Chr. Mannenkoor en Chr. Mannenkoor De IJsselzangers) zullen onder de naam “Rotterdam Male Choir” die middag een concert verzorgen in de Kathedraal van Ieper. Ook laten de zangers ‘s avond tijdens de dagelijkse herdenking onder de Menenpoort een aantal liederen horen.

Na vertrek om 9.00 uur vanuit Ridderkerk reizen de koren eerst naar Gent en daarna naar Ieper. De plaats Ieper werd in de Eerste Wereldoorlog compleet verwoest, maar werd volgens de oorspronkelijke tekeningen weer opgebouwd. Als symbool van herdenking werd de Menenpoort gebouwd, met daarin de vele tienduizenden namen van de rond Ieper gesneuvelden. Sinds 1929 wordt er dagelijks een herdenking verzorgd onder de wereldberoemde Menenpoort. Klokslag 20.00 uur staat heel Ieper stil bij de meer dan 55.000 soldaten die rond deze plaats omkwamen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het is dit jaar 100 jaar geleden dat deze oorlog begon, maar in Ieper ‘leeft’ deze oorlog nog dagelijks. Toeristen uit de hele wereld bezoeken de herdenkingsbijeenkomsten.

Dagelijks staan er een paar honderd mensen om The Last Post te horen en een minuut stilte in acht te nemen. Daarna is er nog de kranslegging door de diverse deelnemende groepen. Muzikale invulling van de herdenking is alleen op speciaal verzoek mogelijk en moet lang van te voren worden aangevraagd en goedgekeurd. Een ieder die al eens in Ieper is geweest, weet te vertellen, dat het een heel bijzondere ervaring is om dat mee te maken. De leden van het “Rotterdam Male Choir” zijn dan ook zeer content met hun uitnodiging en zien uit naar de 29e augustus.

Slikkerveers Chr. Mannenkoor zal op 5 september de wekelijkse repetities hervatten. De oefenavonden zijn elke maandag van 19.30 tot 21.30 uur in ‘De Kern’ aan de Stadhouderslaan 29 in Slikkerveer. Bij de start van het nieuwe seizoen zijn nieuwe leden van harte welkom.