Speerpunten van D66/GroenLinks

Politiek

RIDDERKERK - Het definitieve programma voor de komende gemeenteraadsperiode is definitief door de leden van D66/GroenLinks in Ridderkerk vastgesteld. Na input van maatschappelijke organisaties en leden heeft een commissie van diverse enthousiaste kandidaten vanaf deze zomer gewerkt aan het uiteindelijk 27 pagina’s tellende verkiezingsprogramma.

Het thema duurzaamheid loopt als een groene draad door het programma heen. Duurzame economie, duurzaam bouwen voldoende groen in de wijken en een prettige leefomgeving behoren tot de aandachtspunten, die veel in het programma terugkomen. Samenvattend komt het neer op `Ridderkerk als sociale én duurzame gemeente waar het goed wonen, werken en ondernemen is`.

Tot de speerpunten uit het programma behoren het realiseren van meer woningen voor starters, levensloop bestendig bouwen en volle inzet voor zonne-energie en woningisolatie. Ook wil D66/Groen Links duurzame initiatieven ondersteunen en Ridderkerk laten voldoen aan de eisen van “Fairtrade-gemeente”. Er is verder onderstreept dat er basisonderwijs moet blijven in alle wijken, inzet voor de komst van MBO/HBO , de oprichting van kennis- en werkgelegenheidscentra en een ruimhartig armoedebeleid dat zich richt op ontwikkelkansen.
Andere speerpunten betreffen beter openbaar vervoer, meer fietspaden, een autovrij centrum (met ook autovrije St. Jorisstraat) met een ring rond het centrum voor het verkeer. Gepleit wordt ook voor ruimere openingstijden voor winkels en horeca (ook op zondag) en meer evenementen en cultuur rond het Koningsplein. Er is een flyer gemaakt waarmee de speerpunten extra onder de aandacht gebracht worden. Het volledige programma is te vinden op www.d66groenlinks.nl.