Gemeenteraad verdeeld over toekomstvisie detailhandel

Politiek

RIDDERKERK - De Toekomstvisie Detailhandel Ridderkerk wordt alleen gedeeld door de coalitiepartijen. De oppositie heeft geen goed woord over voor dit door het college gepresenteerde stuk. “’Het is teleurstellend. Er staat geen visie in en er wordt geen nieuw beleid geformuleerd” reageert CDA-raadslid Peter Meij.

Bijval kreeg hij van vooral D66/GroenLinks en VVD, die aandrongen op intrekking van het voorstel. “Het is een goed informatief stuk, maar er is een station te vroeg uitgestapt” vindt D66/GL-fractievoorzitter Farahnaz Fräser: “Er staat nu geen visie in. Geen vergezicht naar de toekomst, om van ambities maar te zwijgen.”

VVD-raadslid Edward Piena hekelt de passieve houding van het college. “Je ziet nergens een plan van aanpak terug. Het blijft bij een rol aan de zijlijn.”
De coalitiepartners zien wel een goede basis. “Het is een goed stuk, maar wel een begin. Er moet nog wel wat gebeuren en de gemeente moet de faciliterende rol ten volle pakken” stelt SGP-raadslid Arie van Eijsden. Gert van Nes, fractievoorzitter van Leefbaar Ridderkerk, voegt er aan toe dat de gemeente slechts een beperkte rol kan spelen: “Het is aan de marktpartijen om hier ten volle op in te spelen.”

Samenwerking
Dat is ook de boodschap die wethouder Henk Dokter uitdraagt. Hij wijst erop dat de gemeente weinig kan doen aan leegstand van winkels en sturing van huurprijzen. “We praten over privaat bezit. Daar kunnen wij niet over beslissen. Maar we kunnen wel de samenwerking tussen partijen bevorderen” aldus de wethouder. Het samenbrengen van nu afzonderlijk optrekkende winkeliersverenigingen en beleggers in het centrum ziet hij als een van zijn uitdagingen.
PvdA-fractievoorzitter Arianne Ripmeester vindt de insteek van het college onvoldoende. Zij meent dat de gemeente meer kan doen voor het mogelijk maken van pop-up stores en ander tijdelijk gebruik van winkelpanden. Ook vraagt ze aandacht voor de kleine winkelstrips die kansen bieden voor startende ondernemers en wijkvoorzieningen voor ouderen. Volgens Cora van Vliet van Echt voor Ridderkerk (EVR) is het allemaal nu veel te vrijblijvend. Zij vindt dat er ingezet moet worden op een onderzoek naar gratis parkeren en verlaging van de precariorechten. Henk van Os van 18plus wil dat er blauwe parkeerzones komen bij de wijkwinkelcentra. Ook dringt hij aan op een proef met zondagopenstelling.
De kans op het laatste is nihil. Volgens wethouder Dokter is dit in Ridderkerk geen haalbare kaart omdat hier heel verschillend over wordt gedacht door de winkeliers. Daarbij werpt de coalitie op voorhand een drempel op. “Aan openstelling van winkels op zondag zullen wij nooit meewerken” aldus Tjalke Alkema van de ChristenUnie.