Raadslid tekent voor nieuwe WMO-verordening

Politiek

RIDDERKERK - Farahnaz Fräser (D66/GroenLinks) heeft voor een unicum in de Ridderkerkse politiek gezorgd. Het raadslid schreef een nieuwe verordening voor de maatschappelijke ondersteuning en won een ruime meerderheid van de Ridderkerkse raad voor haar versie. “Dit is een verbetering van de positie van cliënten en geeft meer duidelijk” aldus de architect van de nieuwe WMO-verordening.

De fractievoorzitter van D66/GroenLinks nam het initiatief voor het schrijven van een andere verordening uit onvrede over de oude versie en het uitblijven van reparaties. De gemeenteraad moest eind vorig jaar onder grote tijdsdruk instemmen met de WMO-regels omdat er voor 1 januari een verordening moest liggen. Verschillende partijen waren daar toen niet gelukkig mee. D66/GL behoorde tot de fracties die een slag om de arm wilden houden. Een amendement moest aanpassingen opleveren vóór 31 maart 2015.

Omdat actie van het college uitbleef, besloot Farahnaz Fräser er zelf werk van te maken. “Natuurlijk is het vreemd dat ik zelf aan de slag moest om een amendement uitgevoerd te krijgen. Het is bijna stuitend dat het zover moest komen. Maar achteraf vind ik het wel leuk dat ik deze verordening heb gemaakt. Het was een leerzaam proces” zegt het raadslid.

Uitvoerbaar

Fräser nam als basis de modelverordening van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en vulde dit aan met artikelen uit de beleidsregels van de gemeente. Daarnaast werden artikelen uit de oude verordening verwerkt en regels aangevuld met het oog op de belangen van cliënten. “Het moest een goed beeld geven van de rechten en plichten van de cliënt en een belangrijke verbetering van de positie van de cliënt opleveren” benadrukt Farahnaz.
Over de inhoud was herhaaldelijk overleg met beleidsambtenaren en het geheel werd ook juridisch tegen het licht gehouden: “Ik heb me ervan verzekerd dat alles uitvoerbaar is en dat er geen onrealistische wensen in staan. We hebben ons bescheiden opgesteld en geen voorstellen gedaan die financiële consequenties zouden hebben.”
Er moest ook water bij de wijn gedaan worden om een meerderheid voor het stuk te krijgen. De schrijfster ging met haar huiswerk langs alle fracties om de meningen te peilen. Daarna resulteerde een commissievergadering is de nodige aanpassingen en de laatste puntjes op de i. De initiatiefneemster had graag ook criteria opgenomen voor kwaliteit en leveranciers. Op dit punt moest ze bakzeil halen vanwege de mogelijke extra kosten. Belangrijke winst is dat er nu snel een besluit genomen moet worden op een aanvraag. Er moet binnen tien werkdagen een beschikking zijn afgegeven.