Ruby R. Kamerbeek bij het signeren van zijn boek na de presentatie in “Het Witte Paard” in Rotterdam.

Geknipt voor jazz en haar

Regionaal

“Misschien dat we er ooit eens een boek over maken. Materiaal genoeg”, mijmerde Ruby R. Kamerbeek in de meidagen van 1991. De toen in Ridderkerk werkzame kapper verleende dat jaar medewerking aan een documentaire over jazzlegende Eric Dolphy, die hij bij zijn bezoek aan Nederland mocht rondrijden.

Dat boek is er nu. Onlangs was de presentatie van “Jazz on New York”, waarin Kamerbeek zijn belevenissen in de jazzspots van New York in 1968 en zijn autobiografie gebundeld heeft. Kamerbeek ziet het als een boek voor jong en oud. “Ouderen kunnen er veel in herkennen. En jongeren kunnen er uit leren dat je in het leven hard moet knokken” aldus de auteur.

Als kapper kon hij volop verhalen over wat hij meemaakte op Katendrecht, de jazzscene en William’s Paradise, de jazzclub die Ruby bijna vijf jaar op de Kaap exploiteerde. Daarnaast kreeg hij als kapper aan de Atjehstraat meer dan 25 jaar van alles over de vloer. “Het is maar goed dat ik van Katendrecht vertrokken ben. Anders was ik echt alcoholist geweest” zegt Kamerbeek over die wilde
tijd.

Hij ontpopte zich niet alleen als kapper en jazzprogrammeur. Hij speelde ook drums in verschillende bandjes, waaronder Los Cobanos. Deze tot trio teruggebrachte groep bestaat nog altijd met leden die nu in Ridderkerk wonen. Kamerbeek had zijn huis altijd in Rotterdam-Zuid. Hij kwam wel naar Ridderkerk als opvolger van kapper Van der Valk in 1989. Kamerbeek en zijn echtgenote Conny stonden in de salon aan de Dr. Colijnstraat tot 2005.

In die periode schreef de kapper al wat van zijn verhalen op, vaak als aanvulling bij de tekeningen en schilderijen die hij maakte van jazzgrootheden: “Maar serieus met schrijven ben ik pas begonnen toen ik een computer kreeg. Ik moest leren werken met Word. Eerst ben ik die handgeschreven verhalen gaan invoeren en daarna kwamen de andere verhalen vanzelf.” Kamerbeek heeft er bewust voor gekozen om zijn met veel foto’s geïllustreerde boek te laten beginnen met zijn reis naar New York. “Want daar is het toch allemaal mee begonnen” stelt de schrijver.

Zijn autobiografie is niet alleen zijn verhaal, maar tevens het verhaal van zijn Conny die ook de jazzliefde deelde. Opgetekend zijn onder meer de ontmoetingen en belevenissen met Jo
Henderson en Eric Dolphy. Laatstgenoemde schreef na zijn Hollandse tournee een bedankbriefje naar promotor Paul Karting, waarin hij hem vroeg om zijn dank over te brengen aan Ruby “and his movie star wife.” Zij had echt indruk gemaakt op de Amerikaan.

“Jazz on New York” is een privé-uitgave met een eerste oplage van 80 exemplaren. Al deze boeken gingen zaterdag al van de hand. Met de drukker zijn afspraken gemaakt voor een tweede ronde. Ook deze boeken (hardcover met 280 pagina’s op A4-formaat) kosten € 35,-- per stuk. Belangstellenden uit Ridderkerk kunnen een zichtexemplaar opslaan bij kapsalon Frapo aan
de Geerlaan 94. De hier knippende Frans van der Polder stond vroeger in de salon van Ruby en Conny.