Ingezonden: Alarm! De NAM gaat boren en affakkelen (2)

Regionaal

RIDDERKERK - In de ondergrond van Ridderkerk, in de poriën van een zandsteenlaag, zit vermoedelijk gas. Naar het zich laat aanzien gaat het om een relatief klein gasveld. Om het grote gasveld in Slochteren te sparen wil de overheid eerst het gas uit kleinere gasvelden benutten.

De NAM kijkt in overleg met de gemeenten Ridderkerk en Barendrecht naar de beste locatie, maar heeft alvast het oog laten vallen op de locatie pal langs de A15/A16, tussen de Hoogzandweg en de Lagendijk, recht tegenover de flats aan het Seringenplantsoen in Ridderkerk-West. Het college bij monde van wethouder Henk van Houcke heeft bezwaren. Hij acht de locatie Ziedewij in Barendrecht geschikter. Zeker omdat vanaf de locatie langs de A15/A16 (door de NAM lieflijk Zwaantje genoemd) dan een pijpleiding naar Ziedewij zal moeten worden aangelegd. En daar wordt nou net het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard ontwikkeld.

Als tot de locatie langs de A15/A16 wordt besloten komt op die plek in 2 à 3 maanden een asfaltplaat van 75 bij 100 meter te liggen. De tijdelijke boorinstallatie die erop wordt geplaatst, is 30 meter hoog. Als uiteindelijk tot productie wordt besloten dan verdwijnt de boortoren en wordt op die plaats een productie-unit gebouwd. Dat is een installatie van 12 meter lang, 2 meter breed en 2 meter hoog, een onbemande locatie. Op bepaalde tijden wordt er gecontroleerd.

Lees de complete ingezonden mededeling komende donderdag in De Combinatie.