Foto Jan van GelderDoor Doo

RVVH pakt verdienstelijk punt op Nieuw Zuid

Sport

RIDDERKERK - RVVH haalde op bezoek bij Quick Boys een meer dan verdienstelijk punt weg. Op het fraaie sportcomplex Nieuw Zuid eindigde de boeiende wedstrijd in 1-1. RVVH kwam halverwege de tweede helft op achterstand, maar binnen enkele minuten zorgde Damiën Vereecken met een prachtige uithaal voor de verdiende gelijkmaker.

Door Theo Leenheer

En zo pakte een behoorlijk aangepast elftal een mooi punt mee uit Katwijk. De Ridderkerkers moesten wat improviseren om met een sterke opstelling te komen. Door blessures en de schorsing van Robert Kooiman ontbraken een aantal vaste waarden in de basis elf. Maar degenen die er stonden stonden ook zeker hun mannetje en legden een prima teamprestatie op het ook fraaie echte gras. Zo stonden Quincy Jones, sterk spelend, en Remco Buist voor het eerst in de basis waar het ging om een competitiewedstrijd. RVVH kende dan ook een moeilijke openingsfase waarin de thuisclub direct fel van leer ging en binnen enkele minuten al een serie corners wist te creëren. De verdediging stond al was het af en toe wel billenknijpen. En mocht het echt gevaarlijk worden dan lag Danny Spelde nog altijd in de weg, zoals bij een gevaarlijke doelpoging in de zesde minuut vanaf de rechterkant van Tommy Bekooij. Ook stond het vizier bij Quick Boys niet altijd op scherp blijkens het schot net naast van Philippe den Hartog na tien minuten. Na een kwartier ontstond er een hachelijk moment voor de goal toen een voorzet van rechts voor dreiging zorgde, maar uiteindelijk konden Jordey van Dam en Spelde voor opruiming zorgen. RVVH wist daar maar weinig tegenover te zetten. Een schot van Jaap van der Plas ging via een kluts over de achterlijn maar de zoveelste corner leverde niets op. Aan de andere kant bereikte Benjamin Martha Ibrahim el Koubai, maar die besloot met een bal over de goal van Martijn de Zwart. Maar na die eerste moeilijke fase kreeg RVVH toch ook meer grip op de tegenstander en kon er ook wat meer naar voren gevoetbald worden. Echte dreiging bleef echter uit. Quick Boys kwam voor de rust nog tot twee mogelijkheden. Eerst kopte Bekooij een voorzet van rechts na een mooie aanval over en tegen de rust moest wederom Spelde handelend optreden om erger te voorkomen bij een gevaarlijk schot van Anthony Bentem. Ruststand 0-0.

Na de rust gelijk weer een fel Quick Boys, maar RVVH wist hier telkens goed op te anticiperen. Er kwamen nu ook mogelijkheden voor de Ridderkerkers. Zo kopte de mee opgekomen en ook goed spelende Jesse Eggers een voorzet van rechts in de handen van de Zwart en even later ging een ver schot van van Dam maar net naast. RVVH zat in die tweede helft duidelijk beter in de wedstrijd, die steeds meer boeide. Na 20 minuten kreeg RVVH zelfs een grote kans. Geknoei bij Quick Boys achterin zorgde ervoor dat Martha de bal kon ontfutselen en vanuit een moeilijke positie met een mooie lob het doel zocht. Op de doellijn bracht een Gerard Aafjes redding voor de thuisploeg. Bij Quick Boys was na een kwartier twee man gewisseld, RVVH wisselde even later el Koubai voor Jordao Pattinama, en juist die wissels bij Quick Boys zorgden voor de voorsprong. Een te gemakkelijk gegeven vrije trap werd door de ingevallen Jaap van Duijn in de zestien gebracht, waar de andere invaller Jeroen Ketting kruislings de bal achter Spelde kon koppen. De eerste tegengoal na 665 (!) minuten competitievoetbal was een feit. Hoe zou dit jonge RVVH deze tegenslag te boven komen? Het antwoord is goed dus. Amper drie minuten later was het alweer gelijk. RVVH wist een corner af te dwingen en die werd niet echt lekker verdedigd door de Quick Boys defensie. De bal viel voor de voeten van Vereecken die met een volley fantastisch en van zeker 15 meter uithaalde voor de prachtige 1-1. Hierna een fase waarin er voor RVVH meer in leek te zitten. Pattinama zorgde voor meer dreiging voorin en met een beetje vernuft had dat er misschien ook wel ingezeten. Toch moest RVVH richting de slotfase, waarin het feitelijk alle kanten op kon, wel op de hoede blijven. Spelde bokste nog maar eens een vrije trap van van Duijn buiten de palen. Aan de andere kant belandde een verre vrije trap van Eggers in de handen van de Zwart en was er nog een mogelijkheid voor Martha. Zo ging de wedstrijd naar het einde en werd er niet mee gescoord. Na drie minuten blessuretijd vond ook scheidsrechter v.d. Lip het welletjes en floot het competitiejaar 2014 naar het verleden.

RVVH behaalde een verdiend punt en blijft hierdoor meedoen in de (sub)top van de hoofdklasse B, waar iedereen zich afvraagt wanneer die andere ploeg uit Katwijk kampioen wordt. Tevredenheid was er na afloop ook over het vertoonde spel mede gezien het ontbreken van vaste waarden, maar waarmee tevens werd aangetoond dat de brede maar ook jonge selectie tot grote dingen in staat is. Complimenten!

Quick Boys – RVVH 1-1 (0-0)
70. Ketting 1-0
73. Vereecken 1-1

Gele kaarten voor de Vries, Opoku en Bentem (Quick Boys) en voor Pires Tavares en Agatowski (RVVH). Trainer Kayis (RVVH) kreeg rood wegens aanmerkingen (70e min.).

Opstelling RVVH:
Spelde, Weber, Vereecken, Eggers, Jones, van Dam, Agatowski, Buist, Pires Tavares, Martha en el Koubai (63. Pattinama).