Saturnus’72 mannen naar finale beker

Sport

RIDDERKERK - Vrijdagavond zijn de Saturnus’72 mannen erin geslaagd, ten koste van H.V.O.S., door te dringen tot de finale van de Jan Alma Cup. Zondag stonden zowel de dames als de heren in de zaal voor hun laatste competitiewedstrijd. Het werd dubbele winst.

Na afloop van de gewonnen halve finale wedstrijd van de mannen was coach Hans van der Wiel, ondanks de winst, toch maar matig tevreden. “Als we in de finale net zo wisselvallig spelen als vandaag, dan zijn onze kansen tegen (zeer waarschijnlijk Ventura, speelt deze week nog tegen D.E.S.’72) uiterst klein. We waren veel te wispelturig.” Na een stroef begin, na 10 minuten was er pas één maal gescoord, kwam er enige schwung in de wedstrijd. Nadat H.V.O.S. eerst nog even gelijk kwam brak er een periode aan waarin Saturnus wel liet zien waartoe het in staat was. Het verschil werd opgeschroefd naar 9-4. De laatste zes minuten voor rust waren weer een stuk minder. In de rust (12-8) sprak Van der Wiel zijn ploeg toe; “lekker ontspannen handballen, let niet op de tegenstander en doe gewoon waar je goed in bent”! Dit kwam maar half aan, want ook het tweede bedrijf kende prachtige momenten maar ook diverse mindere. Het verschil steeg naar 26-20, mooie treffers van onder meer Justin Vlasblom, maar evenzovele keren kon H.V.O.S. toch weer enigszins aanhaken (26-22). De laatste 10 minuten maakte keeper Lennard Huisman plaats voor de Sven Stok. Na een jaar blessure leed heeft deze talentvolle keeper weer wedstrijd minuten gemaakt in het tweede. Van der Wiel beloonde zijn harde werken om weer terug te komen door hem deel uit te laten maken van de selectie voor van deze halve finale. Na het laatste eindsignaal van de goed leidende scheidsrechters Chrispijn en Van Duren stond er een 27-23 stand op het scorebord en is de finale op 10 april bereikt.

Zondag stond de laatste zaal competitiewedstrijd op het programma. Het Zoetermeerse Gemini 3 was de tegenstander. Een ploeg die net als de Ridderkerkers stevig in de middenmoot staat. Voor beide teams stond er dan ook niets meer op het spel. Trainer Hans van der Wiel had geen opdracht meegegeven en liet Sven Stok in het doel beginnen. Het eerste bedrijf was een wedstrijd die alle kanten op kon. Mooie momenten werden afgewisseld met flinke fouten. Opvallend was dat in het laatste deel van de eerste helft Saturnus meer fouten maakte dan de tegenstander. Hierdoor keek de thuisploeg bij rust ook aan tegen een 14-18 achterstand. Net als een vrijdag moest Van der Wiel ook nu ingrijpen. Het tweede bedrijf was dan ook aanzienlijk beter. Saturnus kwam weer naast de bezoekers en zelfs op een kleine voorsprong. Een ieder dacht dat nu de definitieve winst kon worden veilig gesteld. Niets was minder waar. Saturnus stond dan wel voor, maar Gemini was nog steeds niet gezien. Opnieuw was het een foutenfestival, gelukkig maakte de thuisploeg er minder dan de gasten. Het werd zelfs 27-23 na een fraaie treffer van Dylan Muller. In de laatste minuten, met een man minder, had de rust bewaard moeten worden, maar het bleef een tenniswedstrijd. Van 31-27 werd het zelfs nog 31-29. Een stand die gelukkig ook als einduitslag genoteerd mag worden. Winst brengt de ploeg definitief op plaats 6 met 16 punten uit 18 wedstrijden.
Voor de mannen kwamen ook de vrouwen nog in actie. Zij moesten het opnemen tegen het tweede team van Atomium’61, een tegenstander die op de één na laatste plaats verkeerd. Bij Saturnus ontbraken nogal wat spelers waardoor Simone van Luijk, na jaren in het tweede te hebben gespeeld, in de basis stond. Met Henk van Oers op de bank waren de eerste 20 minuten goed. De ploeg liep uit naar een 8-1 voorsprong alvorens de ploeg even helemaal de weg raakte. Alles liep verkeerd en de gasten konden weer terug komen tot 8-6. Het tweede bedrijf begon waar de ploeg in de 20e minuut was blijven steken. Met de goed keepende Esther Overkamp in doel kon menig aanval worden opgebouwd. De Rotterdamse gasten kwamen daardoor steeds meer in het nauw. Puntje bij puntje werd het verschil groter en uiteindelijk werd de winst met 17-10 zeer verdiend binnen gehaald. Van Oers was dan ook tevreden al waren er 10 minuten in de eerste helft waar hij grijze haren van zou krijgen. “Ze waren de weg even helemaal kwijt, gelukkig werd dat in de tweede helft weer rechtgezet. Ook de routine die Simone van Luijk mee brengt is goed voor deze zeer jonge ploeg. Ik kan nog één ding opnoemen die misschien beter had gekund en dat is het scoren vanuit de tweede lijn. Maar al met al een prachtige overwinning”. Bij Saturnus ontbrak ook Kirsten Heijboer met een blessure die haar waarschijnlijk lang aan de kant zal houden.
Zondag 29 maart
Dames 12.45 uur Saturnus’72/2 – D.E.S.’72/2