Foto Jan van Gelder

RVVH Periodekampioen

Sport

RIDDERKERK - – RVVH heeft in het hol van de leeuw gedaan wat het moest doen: winnen van ASWH om zo de tweede periodetitel te bemachtigen. Op een fris en goedbevolkt Schildman won Hercules met minimaal verschil (0-1) door een goal van Jesse Eggers in de eerste helft. De ontlading na afloop was fantastisch. Het “kleine” RVVH gaat weer op voor promotie.

Door Theo Leenheer

Het was eigenlijk de wedstrijd waarin het getal drie een hoofdrol speelde. Immers, er Moesten drie punten behaald worden in deze inhaalwedstrijd. Bij ieder ander resultaat was Quick Boys de winnaar van de tweede periode. Om dat te bewerkstelligen moest RVVH dus voor de derde keer op rij zien te winnen in een uitwedstrijd bij ASWH. Dat gebeurde en deze winst betekende ook dat Hercules voor de derde keer (in de laatste vier seizoenen) de nacompetitie haalt voor promotie. En dat in zes jaar hoofdklasse voetbal in totaal. Een mooie prestatie! De periodetitel kwam tot stand met zes overwinningen en daar is ’tie weer drie gelijke spelen. En dan zullen we het nog maar niet hebben over de drie (hoofd)trainers want daar is al genoeg over gezegd en geschreven afgelopen week.

Terug naar de wedstrijd. RVVH, met de nodige invallers, knokte zich daarin helemaal leeg en streed voor het resultaat. Het was niet oogstrelend maar zeker wel doeltreffend wat op de mat werd gelegd. Daarnaast vergoedde de spanning veel. Een derby brengt altijd iets extra’s en dat was gezien het belang deze keer niet anders. ASWH zou zich deze middag stuk lopen op de sterke defensie van de Ridderkerkers, die zoals zo vaak maar weer eens bewezen uitstekend de nul (10e keer dit seizoen) te kunnen houden. De thuisclub opende goed en al binnen de twee minuten moest keeper Jeroen Kloosterman zich strekken om een listig schot van Mels van Driel naast de kruising te tikken. Daarna gebeurde er vrij weinig voor de beide doelen. ASWH had meer balbezit en dreigde maar werd nooit echt gevaarlijk en RVVH loerde met alleen Benjamin Martha voorop op de counter. De aanvoer moest komen vanaf het middenveld, waarbij gegokt werd op de snelheid ook van Martha. Na ruim een half uur het belangrijkste moment achteraf bezien van de wedstrijd. Niet goed ingrijpen van Quentin Jakoba zorgde er voor dat Everton Pires Tavares aan de linkerkant vrij kwam en die gaf de bal voor op Martha die zijn inzet echter slechts ‘beloond’ zag met een corner. De corner van de rechterkant belandde in doelmond waar ASWH hem niet goed kreeg weggewerkt en via de kluts belandde de bal voor de voeten van de vrijstaande Eggers, die doeltreffend uithaalde, 0-1. De grote vreugde bij de vele Ridderkerkers zorgde voor de omlijsting van deze goal. Kort daarna had RVVH zelfs de kans op 0-2. Na een dribbel van Pires Tavares kon Martha net niet afronden. Met een uiterst effectieve 0-1 tussenstand werd de rust gehaald.

Na de thee pakten letterlijk donkere wolken zich samen boven het sportpark van ASWH, dat eigenlijk streed voor de laatste kans om aansluiting bovenin te houden voor een eventuele vervangende periodetitel. Na zeven minuten counterde RVVH bijna succesvol naar 0-2 toen een uitval over links met een voorzet van Pires Tavares voorlangs werd geschoten door Martha. Die donkere wolken werden voor de Ambachters helemaal asgrauw toen na ruim een uur spelen Jesper van den Bosch na een licht natrappende beweging het veld kon ruimen op last van scheidsrechter D. Schaper. Tegen tien man spelen is per definitie niet altijd een voordeel maar RVVH werkte zich ondertussen uit de naad om de voorsprong te verdedigen. Het stond de thuisploeg ook weinig kansen toe. Halverwege deel twee leek de mee naar voren gekomen Bas van Stokkom er met een omhaal dichtbij, maar Kloosterman kon de spectaculair ogende uithaal gemakkelijk pakken. Kort daarna misschien de enige echte grote ASWH kans, toen wederom van Stokkom van dichtbij uit kon halen, maar de bal snoeihard in het zijnet belandde. ASWH wisselde drie spelers om het tij te doen keren, maar het leverde niet meer dan een serie corners op, die bovendien iedere keer weer onschadelijk konden worden gemaakt of naast verdwenen. RVVH bleef loeren op die ene uitval. Dat lukte bijna met de vele meters makende Martha die Guytano dos Santos aanspeelde maar zijn inzet verdween naast. Ook Robert Kooiman probeerde het, maar nu met een streep van afstand. ASWH keeper Stef Doedée stond in de baan van het schot. De slotfase waarin ook Doedée mee naar voren ging was hectisch en spannend voor het Ridderkerkse legioen. Toch hield RVVH vrij gemakkelijk stand en na enige minuten blessuretijd was daar dan de terechte ontlading na het laatste fluitsignaal van Schaper. RVVH kon een feestje vieren. De noodzakelijke minimale overwinning was behaald en de nacompetitie veiliggesteld.

Een puur op resultaat gespeelde wedstrijd. RVVH kon dat en kan dat en blijft groeien in de ontwikkeling. Na afloop was het nog lang prettig onrustig en zeker geen stille zaterdag. Blauwwit genoot van dit mooie resultaat. Ik sluit maar weer eens af met de woorden van naamgenoot en collega verslaggever Theo Reitsma: “dit is een mooi stel hoor!”

Volgende week speelt RVVH om 14:30 uur de uitwedstrijd bij runner-up en koploper in de derde periode Spijkenisse.

ASWH – RVVH 0-1 (0-1)
31. Eggers 0-1

Gele kaarten voor G. van de Werp en Verhoeve (ASWH) en voor van Dam (RVVH).
Rode kaart voor van den Bosch (ASWH), 62e min.

Opstelling RVVH:
Kloosterman, Weber, Vereecken, Eggers, Jones, Kooiman, dos Santos (84. el Koubai), van Dam, Buist, Pires Tavares en Martha.