Julian (13) presteert internationaal op topniveau

Sport

RIDDERKERK - ,,Ik word beter dan Jean-Claude van Damme als ik zo doorga.” De dertienjarige Julian van der Vlies is ambitieus. En met weer twee gouden medailles erbij én mensen die hem als natuurtalent bestempelen, is hij in elk geval op de goede weg om de technieken van Jean-Claude te evenaren in de toekomst.

Tang Soo Do. Zo heet de sport die de dertienjarige Ridderkerker beoefend bij Tang Soo Do Mudjeok e Yong. Het is een Koreaanse vechtkunst, die lijkt op karate en Taekwondo. In het weekend van 25 april reisde hij af naar Cardiff (Wales) voor een internationaal toernooi. Hij mocht zich toen meten met deelnemers uit de hele wereld. Aan het eind van de dag ging hij naar huis met twee gouden plakken. ,,Je hebt twee minuten waarin je een aantal punten moet halen om te winnen”, vertelt Julian. ,,Mijn eerste tegenstander was kansloos. Na anderhalve minuut stond het al 9-0. De tweede tegen wie ik moest, was al vijftien en best groot. Maar ik won met 14-2. Ik kreeg nog een compliment van de scheidsrechter. Ik weet ook dat ik een van de jongsten en kleinsten ben.”

Het doet Julian echter niets dat de meeste tegenstanders groter zijn dan hij. Volgens Julian en zijn vader René komt dat door zijn sportverleden. Na een tijdje te hebben gejudood, stapte hij over op Taekwondo, waar Julian met volwassenen meetrainde. ,,Nu zie je dat het heel handig was dat de meester daar toen geen onderscheid maakte. Als kind zijn je spieren in de groei, dus ben je snel lenig. Ik kreeg ook veel tips van oudere jongens om beter te worden.” Op een dag ging hij mee naar Tang Soo Do met zijn neef en stapte al snel over naar deze sport. ,,Toen zag ik opeens hoe ver ik al was.”
Zijn vader René zag naar eigen zeggen meteen dat zijn zoon talent heeft. ,,Ik durf nu zelfs te zeggen dat hij een natuurtalent is. Dat laat je natuurlijk niet in een kastje liggen. En dat betekent wedstrijden doen.”

Opvallend genoeg traint Julian niet erg veel om dit hoge niveau vast te houden. Hij gaat twee keer in de week naar Hendrik-Ido-Ambacht voor een uur en oefent verder in zijn persoonlijke sportzaaltje in de garage. ,,Hij hoeft maar zo weinig te trainen omdat de basis goed is”, meent vader René. ,,Julian doet het nu al heel makkelijk. Hij hoeft niet meer te gaan. Hij moet ook een kind zijn en blijven.”
Op 11 juli van dit jaar hoopt Julian af te reizen naar Engeland voor een toernooi. Daarnaast staan er in oktober wedstrijden op de agenda in Hendrik-Ido-Ambacht en De Meern.