Brandon Könemann kon de tweede treffer vieren (archieffoto)

RVVH proeft het zoet van de eerste uitzege

Sport

RIDDERKERK  - Op een winderig sportpark Ockenburgh in Den Haag behaalde RVVH dan toch de eerste uitoverwinning van dit seizoen. Na een 0-2 ruststand werd het in deel twee nog spannend maar trokken de hardwerkende Ridderkerkers dan toch de drie punten over de streep.

door Theo Leenheer

Goed was het allemaal niet maar daar werkten de omstandigheden ook aan mee. Een zwaar natuurgrasveld en de lastige wind maakten het de 22 acteurs niet gemakkelijk. Niettemin was het RVVH wat het eerst een serieuze poging ondernam. Na vijf minuten testte Mahmut Sönmez keeper Bas Drost met een venijnige knal na een aanvalsopzet met Brandon Könemann over rechts en het doortikken van Gino Boers. Ook Christiaan Sprangemeijer wist met een aantal onnavolgbare acties gevaar te stichten in de vijandelijke linies maar het slotstuk ontbrak. Aan de andere kant was Die Haghe gevaarlijk middels Robin Laming maar een corner voorkwam erger. Na een half uur draaide Papito Merencia zich knap vrij maar ook hier was een corner slechts het resultaat. Even later was het wel raak. Sönmez bediende met een uitstekende steekbal Boers die vanaf de rand zestien werd vrij gezet voor de keeper en de hoek wist te vinden voor de 0-1 voorsprong. Dit was op dat moment wel verdiend te noemen ook, daar de Ridderkerkers toch het betere van het spel hadden. Op slag van rust viel vervolgens ook de 0-2. Wederom Sönmez ging over de linkerkant op avontuur en plaatste de bal vanaf de achterlijn richting Sprangemeijer. Deze controleerde de bal op de borst om vervolgens in kansrijke positie vol uit te halen. De bal ketste af op de onderkant van de lat en viel recht naar beneden maar zou de doellijn niet volledig gepasseerd zijn. In de doorlopende actie was het vervolgens Könemann die met het hoofd de bal over de lijn kopte waarna scheidsrechter P. de Waard naar het midden wees. Een comfortabele 0-2 voorsprong bij de rust dus.

Spanning

Na de rust werd het allemaal niet beter erop. RVVH had zich al vroeg zeker kunnen stellen van de overwinning. Binnen drie minuten lanceerde Könemann eigenlijk zichzelf vanaf de linkerkant. Op snelheid sneed hij naar binnen, ontdeed zich van enkele tegenstanders maar vond keeper Drost op zijn weg die met een verdediger de zaak redde ten koste van een corner. Binnen tien minuten na de rust was het ineens echter 1-2. Een verre ingooi vanaf de rechterkant werd slecht verdedigd waarna Mark van Kippersluis alleen voor Danny Spelde verscheen en simpel de 1-2 binnen kon schieten. De wedstrijd werd rommeliger en dat leverde weinig echt spektakel meer op. Alleen de spanning die nu terug was vergoedde het nodige. Na ruim een uur kwam Die Haghe goed weg toen een cornerbal van rechts van Sprangemeijer bijna in eigen doel werd gewerkt bij de tweede paal. Een voetje op de lijn voorkwam dit op het nippertje. Jesse Eggers probeerde het ook met een vrije trap die maar net overzeilde. En ook uit een vrije trap vanaf rechts van Sprangemeijer was Könemann er dichtbij maar gescoord werd er niet. De thuisploeg zette alle troeven in middels drie wissels maar het moet gezegd er werden weinig echte kansen gecreëerd. Maar met die verraderlijke wind kon er zomaar een bal verkeerd vallen en dan is een voorsprong van één toch wel wankel. Toch hielden de Ridderkerkers stand. In de blessuretijd kreeg invaller Kader Diop nog een geweldige kans nadat Jessie Proost op het middenveld de bal veroverde en hem bediende. Zijn inzet verdween echter over de goal. Kort hierna een vervelende botsing op het middenveld. Sebastiaan v.d. Starre kwam bij een luchtduel in botsing met Jardel Drenthe en bleef op de grond liggen met een hoofdwond. Ongerustheid alom en na minuten lang behandelen moest hij uiteindelijk per brancard het veld verlaten. Later is hij per ambulance vervoerd naar het ziekenhuis waar een gebroken oogkas en jukbeen werd geconstateerd. Vanaf deze plek sterkte toegewenst! De blessuretijd duurde al met al zo'n dertien minuten want nadat er weer verder gespeeld kon worden moest er toch nog twee minuten gebikkeld worden. De druk van Die Haghe was er wel maar de overtuiging ontbrak waarna RVVH na het laatste fluitsignaal kon juichen vanwege de zwaarbevochten zege.

Die Haghe – RVVH 1-2 (0-2); 32. Boers 0-1, 45. Könemann 0-2, 54. Van Kippersluis 1-2

Gele kaarten voor Bakker en Ahmed (beiden Die Haghe) en voor Sönmez, Proost, Sprangemeijer en Diop (allen RVVH).

Opstelling RVVH: Spelde, Swart, Eggers, Drenthe, Boers, Merencia, Proost, El Koubai, Sprangemeijer, Sönmez (81. Diop) en Könemann.