Stafleu woedend: 'Werkelijk krankzinnig'

Sport

RIDDERKERK - Slikkerveer-coach André Stafleu is boos op het besluit van de KNVB om de beste derdeklassers na de winter samen te voegen in een kampioenspoule. Daardoor kunnen de Ridderkerkers, de nummer twee van voor de winter, zelfs nog degraderen naar het vierde niveau. "Dit is zo oneerlijk".

door Jeffey van der Maten

Slikkerveer stond er voor de winterstop nog zo florissant voor. De zondagderdeklasser bezette de tweede plaats en had uitzicht op promotie naar de tweede klasse, maar dankzij de KNVB moet de ploeg weer met nul punten beginnen. Het voetbalorgaan wil de vierde klasse terug in het zondagvoetbal en heeft daarom besloten uit de derde klassen de zes beste ploegen van de eerste seizoenshelft in een kampioenspoule te laten spelen, in strijd om promotie. De rest van de teams spelen een verliezerspoule, waarvan het grootste deel volgend seizoen op het vierde niveau zal uitkomen. "Het bizarre is dat nu al onze prestaties in de eerste seizoenshelft in de prullenbak worden gegooid. Als we laatste eindigen, zijn we zelfs veroordeeld tot play-offs tegen degradatie naar de vierde klasse. Degraderen uit de kampioenspoule, dat is toch werkelijk krankzinnig?" Daarbij komt dat Stafleu en zijn manschappen nog niet aan het vervolg van de competitie zijn begonnen, omdat er in de andere derde klassen nog inhaalduels gepland stonden. "Daardoor hebben we nu al sinds eind vorig jaar geen serieuze wedstrijd meer gespeeld."
In de winterstop maakte Slikkerveer een reis naar Valencia om zich optimaal te kunnen voorbereiden op het verdere verloop van de competitie. De Ridderkerkers kunnen in deze periode echter alleen maar trainen, omdat oefenwedstrijden plannen lastig is tegen teams die wél in competitieverband spelen. "Gelukkig heb ik een zeer gemotiveerde groep die wekelijks een hoog arbeidsethos op het veld legt. Aan mij de taak om te blijven variëren in het trainingsaanbod om het die jongens naar hun zin te maken", aldus de ervaren oefenmeester. Over ambities voor de komende elf wedstrijden durft hij zich niet uit te laten. "Ik heb geen idee waar we staan ten opzichte van de andere ploegen. Het eerste doel zal zijn om ons veilig te spelen."