Brandon Könemann kon drie keer juichen

RVVH doet goede zaken

Sport

RIDDERKERK – RVVH deed zaterdag in zijn thuiswedstrijd tegen BVCB uit Bergschenhoek goede zaken. Niet alleen won het zelf afgetekend met 3-0, maar zag ook concurrent Westlandia met 1-4 verliezen van Rijsoord waardoor het met twee plaatsen op de ranglijst kon stijgen en zo afscheid kon nemen van de promotie-/degradatieplekken.

door Nico Los

De wedstrijd begon van beide kanten wat aftastend, want immers voor beide ploegen was het een cruciaal duel om degradatie te ontlopen. RVVH kwam via de linkerkant al gevaarlijk door maar BVCB kon ten koste van een corner de situatie redden. Tien minuten later mocht BVCB een corner nemen maar die kon prima worden weggekopt door Gino Boers. Na ruim een kwartier spelen zette RVVH over de rechterkant een prima aanval op via Jesse Eggers maar zijn goede voorzet werd maar net over gekopt door Brandon Könemann. Vijf minuten later volgde een goede aanval via De Jesus over de as van het veld maar Shamirs voorzet werd door Könemann te zacht ingeschoten waarna keeper Gaerthe gemakkelijk kon redden. Halverwege de eerste helft mocht BVCB een vrije trap nemen op het randje van de zestien maar de bal werd hoog over het doel van Levestone geschoten. Enkele minuten later zag Proost zijn schot – na een prima pass van Eggers – gestopt worden door Gaerthe. Twee minuten later was het wel raak. Een goede aanval over rechts bracht de bal bij Jordi Mosmans die zijn voorzet door Könemann in de uiterste hoek gekopt zag worden: 1-0. De kopbal leek niet geheel onhoudbaar maar was dermate goed in de hoek gemikt dat keeper Gaerthe er toch net niet bij kon. Niemand van RVVH die daar overigens om maalde. Vlak voor rust werd het nog twee keer benauwd voor de RVVH-defensie waarbij eerst Ferdi Sinar na een counter te zacht inschoot en keeper Levestone kon redden en vervolgens scheidsrechter Van der Maat een van de voorwaartsen van BVCB affloot in verband met een handsbal. Rust derhalve bij een stand van 1-0.

Legio kansen
De tweede helft wilde RVVH duidelijk meer. Er werd hard gewerkt door de gehele ploeg om de wedstrijd over de streep te gaan trekken. Steunpilaren voor de ploeg waren op dat moment Wouter Swart in het hart van de defensie en Jordi Mosmans als "stofzuiger" op het middenveld. Er ontstonden nu ook legio kansen voor RVVH. De Jesus kwam na een prima pass van Proost door het midden alleen op de keeper af maar deze kon ternauwernood redden. Een schot van Sönmez ging over het doel van BVCB en Könemann schoot via de keeper naast. Enkele corners volgden maar nog niet met het gewenste resultaat. Ook werd een hard schot van Mosmans door keeper Gaerthe gestopt. Halverwege de tweede helft werd de wedstrijd in feite beslist. Mosmans passte uitstekend op Eggers die zijn voorzet vanaf rechts op de vrijstaande Könemann prima zag worden afgerond door RVVH's goalgetter: 2-0.
BVCB kon hier zeer weinig tegenoverstellen en het bleef kansen regenen voor RVVH. Zo zagen de vele toeschouwers goede kansen voor Sönmez, Eggers en Fortes om de score verder uit te bouwen. RVVH verzuimde in deze fase van de wedstrijd om verder uit te lopen en zo zichzelf te belonen voor het prima spel. Een kwartier voor tijd kwam dan toch de derde treffer. Na weer een aanval over rechts zette Eggers voor op Könemann die geheel vrij voor de keeper prima inschoot: 3-0. Het betekende voor Brandon een puntgave hattrick in deze belangrijke wedstrijd. Een kleine 10 minuten voor het einde van de wedstrijd kreeg BVCB in feite zijn enige echte kans op een goal middels een vrije trap van Evan Blom die via de vingertoppen van Levestone en de lat over het doel ging. Dat RVVH daarna niet nog verder uitliep via prima kansen voor Fortes en Sprangemeijer was natuurlijk wel jammer maar deed niets af aan de uitstekende prestaties van het gehele team. Er was gestreden voor de drie punten en die werden dan ook glansrijk behaald. Komende zaterdag wacht de belangrijke uitwedstrijd tegen Heinenoord. RVVH zal er op gebrand zijn om ook deze te winnen en wie weet zit er dan nog een periodetitel in het vat.

RVVH – BVCB  3-0 (1-0): 29. Könemann 1-0, 66. Könemann 2-0, 76. Könemann 3-0
Gele kaart: Feijen (BVCB)

RVVH: Levestone, Drenthe J. (77. El Koubai), Swart, Eggers, Boers, Mosmans, Proost, Merencia, Sönmez, De Jesus (68. Fortes) en Könemann (81. Sprangemeijer).

BVCB: Gaerthe, Scheimann, Feijen, Venloo (46. De Kock), De Groot, Eekman, Blom, Everse, Sinar (70. Hendriks), De Rooy (85. Tourne) en Stork.