Ridderkerk Rowdies kampioen 1e klasse

Sport

RIDDERKERK - Nadat de wedstrijd 2 weken geleden was verregend, konden de mannen van Rowdies heren 1 gisteren alsnog het kampioenschap veilig stellen. In het Oosterpark was Euro Stars uit Capelle a/d IJssel, de nummer 2 van de ranglijst, de tegenstander.

Meteen in de eerste inning van de wedstrijd werd het toch even stil op het veld. Na een fantastische vangbal in het midveld kwam Milan Stoker verkeerd terecht. Hij brak daarbij zijn sleutelbeen op meerdere plekken en moest naar het ziekenhuis. De wedstrijd lag hierdoor 20 minuten stil.
De slagploeg van de Rowdies wist het incident om te zetten in extra motivatie. Er werd meteen 2 maal gescoord door de ploeg van coach Ronald de Bont. Ook in de 2e inning was het raak, maar liefst 5 punten werden gemaakt. Koen van Ieperen sloeg een bal over de hekken voor een homerun.
Met de 7-0 voorsprong kwam pas echt het besef dat hier iets bijzonders ging gebeuren, nog nooit eerder in de historie van de vereniging kon het kampioenschap in de 1e klasse gehaald worden.
Een zeer sterk gooiende Sam van der Meer wist de slagploeg van Euro Stars prima in bedwang te houden. Maar ook verdedigend waren de Rowdies zeer sterk met onder andere een mooie actie op het derde honk van Daley Biesbroek.
In de 4e inning wist Johan Spijkerman voor de zoveelste keer dit seizoen de bal precies goed te raken voor nog een homerun.
Na 6 inningen stond de stand van 11-0 op het scorebord en konden de Rowdies het met de Mercy Rule (10 punten of meer voor na 7 inningen) afmaken in het veld.
Nadat de openingsslagman op de honken wist te komen maakte Matthijs de Jonge een fenomenale vangbal vlak boven de grond, hij wist daarna met een sterke aangooi ook nog eens de loper van het honk te gooien.
Nadat Tom van Ostaijen de laatste vangbal van de wedstrijd maakte kon de champagne ontkurkt worden. Kampioen in de 1e klasse!

Trots op ploeg
Trots coach Ronald de Bont had na afloop het volgende te zeggen over zijn ploeg;
'Een memorabele afsluiting van ons seizoen en dat nog tegen Euro Stars, waar zoveel kennis en ervaring zit. Een geduchte tegenstander met sterke honkballers. Als coach heb ik deze dag in vele opzichten mogen beleven. Dit was de dag! De dag waar alles samenkwam en dat precies op de dag van de kampioenswedstrijd. Een jaar lang trainen, ervaring overbrengen en de jongens ruimte geven om te ontwikkelen. Wat heb ik mogen genieten hoe de groep zich vandaag heeft gegeven en laten zien dat zij weten wat honkballen is. Als collectief heeft de groep gepresteerd en laten zien waarom ze ooit in een grijs verleden hebben gekozen voor deze sport. Ik dank mijn ploeg dat ik hier een onderdeeltje van mocht zijn.'
Volgend seizoen zal de ploeg uitkomen in de Topklasse. Dit wordt nog een uitdaging gezien de situatie rondom de velden. Het huidige veld in het Oosterpark is flink te klein en dit zal niet voor komend seizoen worden opgelost.
Nadat Dames 1 en de Pupillen al kampioen werden, staan er voor komend weekend nog 2 wedstrijden op de planning. De Aspiranten kunnen zaterdag bij de Braves in Gouda kampioen worden en een dag later speelt Heren 3 uit bij Neptunus om het kampioenschap.