RVVH wint in Nootdorp

Sport

NOOTDORP – De op voorhand lastige uitwedstrijd tegen Nootdorp heeft RVVH overtuigend gewonnen. Na een ruststand van 0-1 werd het 0-3 voor Hercules. Brandon Könemann werd met zijn drie doelpunten de matchwinner maar ook de belangrijke rol van de in het doel teruggekeerde Danny Spelde mocht er zeker zijn.

door Theo Leenheer

De wedstrijd kende met name in de eerste helft weinig hoogtepunten. De ploegen waren aan elkaar gewaagd en het stond organisatorisch aan beide kanten goed. RVVH had geleidelijk wat meer overwicht en dat uitte zich in een aantal goede acties vanaf de rechterkant via Jay Brand en Christiaan Sprangemeijer. De voortzetting bleef echter achterwege. Jesse Eggers probeerde als eerste met een afstandsschot keeper Yannic Augustinus te verrassen, maar die pakte de bal. Uit de tegenaanval produceerde Jop Verhagen namens de thuisploeg een schot of was het toch een voorzet? Net binnen het half uur een aardige mogelijkheid voor de Ridderkerkers. Een corner vanaf links belandde eerst voor de voeten van Danny van Valen, die zijn inzet geblokt zag worden waarna de bal voor de voeten kwam van Papito Merencia die het doel echter veel te hoog zocht. Waar iedereen rekening hield met een logische 0-0 ruststand was daar toch ineens de Ridderkerkse treffer. Könemann kwam links buiten de zestien in balbezit en ging twee man voorbij waarna hij de combinatie aanging met Gino Boers, ook terug van lang blessureleed, die de doorgelopen Könemann in het centrum prima bediende en alleen voor de keeper zette. De goaltjesdief wist met deze mogelijkheid wel raad en scoorde onder de keeper door, 0-1. In de blessuretijd voorkwam Spelde vervolgens een zeker lijkende gelijkmaker toen via de linkerkant Pim Hulst ineens voor hem opdook. De hand van Spelde zorgde dat toch met 0-1 de kleedkamers kon worden opgezocht.

Uitstekende Spelde
Na de rust kwamen de Ridderkerkers al vrij snel aan de 0-2. Na zes minuten zorgde een corner van de rechterkant voor onrust in de Nootdorp defensie. De afvallende bal leek een prooi voor Ismail Celen die zijn inzet echter gered zag worden door Augustinus. Deze kon de bal echter niet klemmen waarna als een haantje de voorste Könemann van dichtbij via de keeper alsnog raak prikte, 0-2 en terecht grote Ridderkerkse vreugde. Die vreugde werd nog groter toen net binnen het uur ook treffer nummer drie op het bord verscheen. Via een goede combinatie op het middenveld werd Könemann over de linkerkant gelanceerd en ging hij op Augustinus af. Ook nu werd hij de winnaar door koelbloedig de zaak te klaren, 0-3.
Kort daarna aan de andere kant een vrije trap vanaf de rechterkant. Bij de tweede paal leek Hulst via de grond binnen te koppen maar een katachtige reflex van Spelde leverde de thuisploeg niet meer dan een corner op. Even later leek Könemann op weg naar zijn vierde goal wanneer hij na een combinatie met Sprangemeijer via de rechterkant werd weggestuurd maar nu was keeper Augustinus hem de baas. Twintig minuten voor tijd leek de thuisclub dan iets terug te doen. Een goedlopende aanval via de rechterkant over meerdere schijven bracht de bal links in de zestien bij Ricoberto Luijando maar de sterk uitkomende Spelde voorkwam wederom een treffer. Met drie verse krachten in het veld ving de slotfase aan waarin ook nog genoeg gebeurde. Eerst schoot Verhagen vanaf rechts in de zestien maar net over de kruising waar aan de andere kant Merencia Sprangemeijer wegstuurde maar die werd vervolgens gestuit door de keeper. Vervolgens was Verhagen weer gevaarlijk doorgedrongen via de rechterkant en kwam hij schuin voor het doel in kansrijke positie. Een uitstekende Spelde belette hem te scoren. In de slotminuten verzuimde RVVH nog verder uit te lopen. Eerst belandde een voorzet van invaller Shamir de Jesus vanaf links op het hoofd van de eveneens ingevallen Tonnie Stok die echter in vrijstaande positie naast knikte. Even later een aanval met aangever Stok, Merencia die klaar legde en Jordi Mosmans die maar net voorlangs schoot. Niemand in Ridderkerks kamp die daar om maalde want de vreugde was terecht groot toen de prima leidende scheidsrechter A. Hilgersom na precies 90 minuten de wedstrijd affloot.

Een prima gespeelde wedstrijd van RVVH dat zeker in de tweede helft met overtuiging de overwinning verdiend naar zich toe trok en zo de eerste wedstrijdpunten op vreemde bodem van dit seizoen binnenhaalde.

Opstelling RVVH: Spelde, Brand, Yekhlef, van Valen (75. Swart), Eggers, Merencia, Mosmans, Celen, Sprangemeijer, Könemann (81. De Jesus) en Boers (77. Stok).