RVVH kansloos bij Poortugaal

Sport

RIDDERKERK – RVVH is tegen een flinke nederlaag opgelopen op bezoek bij Poortugaal. Na een snelle 2-0 achterstand bij rust werd het uiteindelijk 5-0. Een stand die binnen het uur op het bord stond. Voor RVVH een geluk dat Poortugaal daarna de handrem hanteerde, want anders had de score nog veel hoger uit kunnen vallen.

door Theo Leenheer

RVVH slikte dus een flinke domper. Na ruim een kwartier was het eigenlijk al gespeeld. In de 15e minuut, Danny Spelde had toen Jordi Dekker al van een goal afgehouden, legde invaller scheidsrechter Hilgersom de bal op de stip na een ongelukkige handsbal van Gino Boers in de eigen zestien. Sven Breukhoven schoot feilloos raak, 1-0. Dit kon hij amper twee minuten later herhalen. Sean Verburg werd onreglementair door Wouter Swart van de sokken gelopen binnen de zestien en Breukhoven kopieerde zijn 11-metertrap in precies dezelfde hoek, 2-0. RVVH had daarvoor al wel een keer aan de deur gerammeld maar de inzet van Brandon Könemann kon worden gestuit door keeper Dyron Bijl. Iets wat halverwege de eerste helft zich herhaalde, waarna de corner werd over gekopt door Wouter Swart. Net binnen het half uur werd het nog veel erger voor de Ridderkerkers. De al opzichtelijk gewaarschuwde Boers maakte een onschuldige opmerking richting de scheidsrechter en kon met zijn tweede gele kaart vertrekken. De tien van Hercules moesten daarna opboksen tegen een overmacht aan snelheid en souplesse bij de handig combinerende thuisploeg met supersnelle aanvallers als Qrushinco Rosina en Gerwin Lake. Toch kwamen de Ridderkerkers tegen de rust dichtbij een treffer. Een aantal scrimmages voor de Poortugaal goal leken kansrijk maar konden helaas niet worden benut. Eén daarvan leidde tot de grootste kans voor Könemann, maar de spits die nauwelijks door had waar de bal zich leek te bevinden, kopte in vrije positie op de onderkant van de lat. Aan de andere kant moest Spelde redden op een inzet van Rosina en eindigde een snelle combinatie tussen Rosina en Lake in het zijnet. Met een sprankje Ridderkerkse hoop brak de rust aan met 2-0.

Verse krachten
Na de rust werden de Ridderkerkse illusies, met twee verse krachten binnen de lijnen, snel aan diggelen geschoten. Binnen drie minuten scoorde namelijk Verburg op aangeven van rechts van Niels Versteege de 3-0 en was het helemaal over. De schade voor RVVH werd alsmaar groter. Vier minuten later stond het al 4-0 toen Lake door Verburg kon worden vrijgespeeld en de loper naar succes voor hem was uitgerold. Lake passeerde Spelde en schoof de bal binnen. Toen het vijf minuten later na een schitterende aanval over de rechterkant van Poortugaal 5-0 stond, Breukhoven rondde deze aanval doeltreffend af met zijn derde, vreesden de mee gereisde Ridderkerkers het ergste. Nog ruim een half uur op de klok en waar eindigt de score? Gelukkig voor het blauw witte gedeelte langs de lijn bleef het hierbij omdat de thuisclub het verder ook niet al te serieus meer leek te nemen. Uitspelen en geen verdere inspanning meer leveren leek het devies. Toch moest Spelde nog een keer uitstekend ingrijpen op een inzet van invaller Julien Gret na een wederom vloeiende aanval over rechts. Het enige echte RVVH gevaar in de tweede helft kwam in de slotfase toen de ingevallen Shamir de Jesus over links goed doorging, de zestien binnensloop en zijn schot knap geblokt zag worden door de inmiddels enigszins verkleumde keeper Bijl van de thuisclub. Daarmee is het laatste wapenfeit wel genoemd van deze wedstrijd. Na precies 90 minuten maakte Hilgersom dan ook een einde aan de lijdensweg van de Ridderkerkers.

Een uiterst teleurstellende wedstrijd van RVVH of moeten we maar gewoon het woord wanprestatie in de mond nemen? RVVH heeft een week de tijd om bij te komen van deze teleurstelling en zal veel moeten repareren om er zaterdag thuis tegen XerxesDZB weer mentaal fris bij te staan.

Opstelling RVVH: Spelde, Brand, Swart, Boers, Eggers (46. Gangadin), Celen (53. Van Valen), Merencia, Mosmans, Sprangemeijer (46. De Jesus), Könemann en Sönmez