Een geconcentreerde Sabine Vlasblom gaat Van der Schelling aanspelen, Van Pelt staat klaar voor de rebound.

KCR wint korfbalthriller

Sport

RIDDERKERK - Na drie nederlagen op rij eindelijk weer de volle winst voor KCR. In een zinderend thuisduel tegen hekkensluiter SDO bleven de Ridderkerkers met een overwinning van 23-22 aan de goede kant van de score. Door deze uitslag is de marge op SDO nu vergroot tot acht punten. Daarbij was deze winst niet alleen van belang omdat op deze manier de ploeg uit Kamerik op gepaste afstand werd gehouden. Laagvliegers Oranje-Wit en OVVO wisten hun wedstrijden te winnen en zouden bij verlies van KCR op twee punten zijn gekomen. Nu blijft het gat met deze ploegen, die een gedeelde voorlaatste plek innemen, vier punten. Veilig is KCR natuurlijk nog niet, maar er is wel een goede stap in die richting gezet. Optimistische supporters merkten zaterdagavond daarentegen op dat het verschil met koploper Pernix ( de ploeg uit Leiden deelde de punten met Sporting Delta) slechts twee punten bedraagt. Conclusie: het kan in deze interessante poule nog alle kanten opgaan.

KCR kende een vliegende start. Zoals gewoonlijk had Mark van der Schelling (inmiddels goed voor meer dan duizend treffers in het shirt van KCR) heel weinig tijd nodig om de score open te breken. Twee minuten later was de stand al opgelopen tot 4-2. Daarna sloop er veel onrust in het team van Dennis Gaemers, die voor de vijftigste keer op de bank zat bij KCR.
Gesteund door een heerlijk luidruchtige supportersschare (het zogenaamde Fort Oranje) kroop SDO dichterbij. Na de 4-4 en 6-6 kantelde de wedstrijd zelfs in het voordeel van de gasten. Dat er veel op het spel stond in deze wedstrijd blijkt uit het feit dat een anders rustige Gaemers langs de kant in woede ontstak na (opnieuw) een onnodige tegentreffer. Bij de rust een terechte voorsprong voor de gasten: 12-13. Geen enkele KCR-supporter was op dat moment voor honderd procent gerust op een goede afloop.
Na de rust was het wederom Van der Schelling (goed voor negen treffers) die de toon zette door direct gelijk te maken. Nog eenmaal kwamen de Oranjehemden op voorsprong, maar daarna lag het initiatief bij de thuisploeg. Bloedstollend spannend bleef het wel. Vijf minuten voor tijd kwam SDO bij 20-20 weer langszij. Arie van Pelt toonde zich op dat moment een ware aanvoerder. Na een knullige uitgevoerde aanval en het daarop volgende onnodige balverlies riep hij zijn vakgenoten op niet mis te verstane wijze tot de orde, om vervolgens zelf in de aanval direct daarna met een schitterende doorloopbal KCR weer op voorsprong te zetten. Daarmee liet Van Pelt zien veel meer te zijn dan "alleen" een rebounder. Mark van der Schelling en Remon de Vos zorgden vervolgens voor een marge van drie doelpunten (23-20), maar de gasten gaven niet op en kropen terug tot 23-22. Met nog 40 seconden op de klok mocht SDO nog een vrije bal nemen, die echter geen treffer opleverde. Daarna speelde de thuisploeg de wedstrijd geroutineerd uit.
De grote ontlading na afloop, zowel op het veld als op de tribunes was begrijpelijk en mooi om te zien. Aangezien SDO vijf strafworpen miste kroop KCR deze avond door het oog van de naald. Daar maalde echter niemand om.
Na afloop toonde een opgeluchte Dennis Gaemers zich tevreden over de prestatie van zijn team. Een groot compliment maakte hij daarbij aan het adres van Naomi Slikboer, die een belangrijke rol speelde in de aansteun van de puntspelers en aan de andere kant veel aanvallen van SDO wist te ontregelen. Opvallend was verder dat de KCR-coach met een geblesseerde Natasja Langstraat langs de kant een beroep deed op routinier Karin Vlasblom, die in de tweede helft meer dan verdienstelijk inviel om een niet geheel fitte Demi van Herwaarden te vervangen.
Kortom, een heerlijke korfbalavond in De Wissel.
Aanstaande zaterdag reist KCR af naar Maartensdijk, waar Tweemaal Zes ongetwijfeld revanche wil nemen op de afstraffing die het in Ridderkerk kreeg (32-23).
KCR zal dit duel met veel vertrouwen ingaan.