Partij 18PLUS wil nieuwe burgemeester

Verkiezingen

RIDDERKERK - Vooruitlopend op de voorgenomen grondwetswijziging, van het nieuwe kabinet om de weg naar een gekozen burgemeester mogelijk te maken, wil Partij 18PLUS de volgende gemeenteraadsperiode al op zoek naar geschikte kandidaten voor het burgemeesterschap in Ridderkerk. Dit is te lezen in het verkiezingsprogramma op de nieuwe website van Partij 18PLUS.
"Partij 18PLUS is voorstander van een gekozen burgemeester. Het kan echter nog jaren duren voordat die wet erdoor is. Daarom willen we de komende raadsperiode op zoek naar nieuwe kandidaten en deze voorleggen aan de inwoners van Ridderkerk middels een volksraadpleging" stelt lijsttrekker Henk van Os: "Een burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Helaas moeten we constateren dat, onder de verantwoordelijkheid van de huidige burgemeester, Ridderkerk onveiliger is geworden. In de laatste misdaadmeter van het AD was Ridderkerk gestegen van positie 235 naar positie 106 van de onveiligste gemeenten. Dit zijn harde cijfers, maar veiligheid gaat ook over de opvang van asielzoekers, GENX in het drinkwater of de luchtkwaliteit. In al deze zaken missen we een daadkrachtig optreden van de burgemeester."

Partij 18PLUS begon haar verkiezingscampagne vorige week met de lancering van een nieuwe website en een promotiefilm, die op 18 januari om precies 18.18 uur op Facebook was te zien. De nieuwe website van de lokale partij is gebruiksvriendelijk en geschikt voor alle digitale apparaten met een webbrouwer. Voor inwoners van Ridderkerk zonder toegang tot internet is een papieren versie van het verkiezingsprogramma op aanvraag beschikbaar.
De inwoners en ondernemers meer betrekken bij besluitvorming en de lokale politiek loopt als een rode draad door het verkiezingsprogramma. "De gemeente Ridderkerk geeft jaarlijks ruim 125 miljoen euro uit aan gemeenschapsgeld. Dat is circa € 300,- per maand per stemgerechtigde. Daar zouden ze meer over moeten kunnen zeggen waaraan dat uitgegeven wordt door de gemeenteraad. Ook tussen verkiezingen door" stelt lijststrekker Van Os.
Met de slogan "Ridderkerk is van ons" wil hij met zijn partij strijden voor het behoud van de zelfstandigheid van Ridderkerk. Een fusie met andere gemeenten, zoals Rotterdam of Barendrecht, wil Partij 18PLUS voorkomen door te bewijzen aan de provincie hoe goed Ridderkerk kan functioneren met een eigen ambtelijke organisatie. "Door te kiezen voor weer een eigen ambtelijke organisatie zal Ridderkerk uit de BAR organisatie moeten stappen" zegt Henk van Os over een van de belangrijke strijdpunten van zijn partij. Hij wil de bevolking ook meer bij de besluitvorming betrekken met referenda of enquêtes.

Kandidaten
Achter de 36-jarige Henk van Os, die de afgelopen vier jaar een eenmansfractie vormde, staat een frisse ploeg op de lijst. De partijoprichter hoopt op zetelwinst met Lucien Westbroek (27) en John Stip (28), beiden woonachtig in Slikkerveer. De 'oudjes' op de lijst zijn Barbara Vlasblom-Liezenga (42) uit Oostendam en de Ridderkerkse ondernemer Jeroen van Neuren (40). Verder wordt met Pascal Slaa (24), Fleur Stip (22), Michael Bravenboer (32) en Daryl Schouten (26) op de gunst van de kiezer gehoopt. De volledige lijst zal in de eerste week van februari bekend zijn.
Het complete verkiezingsprogramma van Partij 18PLUS is te lezen op: www.partij18plus.nl.