Samen met Isabella knipte wethouder Henk van Os het lint door

Tentoonstelling voor 125 jarig bestaan OKK Ridderkerk eindelijk van start

RIDDERKERK - In de Oudheidkamer is op 26 juni de tentoonstelling “125 jaar OKK Ridderkerk” geopend. Wegens corona een jaar later dan gepland kon wethouder Henk van Os het lint voor deze expositie doorknippen. Hij deed dit samen met het jongste OKK-lid Isabella (3), die op weg naar de entree door een Nijntje kruiptunnel direct een oefening mocht demonstreren. De training voor het Nijntje beweegdiploma is een nieuwe activiteit van Ridderkerks oudste sportvereniging.

Voorzitter Bianca Klapwijk is blij met het podium dat OKK in de Oudheidkamer gekregen heeft. “Dit is ons eerste evenement van de viering van ons 125-jarig bestaan. Deze mijlpaal vieren we nu nog met een beperkt aantal mensen. Als het na de zomervakantie komt tot verdere versoepelingen kunnen we hopelijk naar De Fakkel, waar alle kinderen dan kunnen laten zien wat ze bij ons geleerd hebben” zo blikt de voorzitter vooruit naar het evenement dat op 6 november het hoogtepunt van het jubileumjaar moet zijn.

Lang lid blijven

In de toespraken van de voorzitter en wethouder werd kort teruggeblikt op de mooie historie van de Ridderkerkse gymnastiekvereniging. Uit de notulenboeken, die zijn opgeslagen voor de samenstelling van de expositie en het schrijven van een boekje, blijkt dat veel vrijwilligers zich langdurig voor OKK hebben ingezet.

“Ook blijft men vaak lang lid. Ons jongste lid is drie en de oudste 86. Sommige leden zijn al meer dan 70 jaar lid. Het lidmaatschap van OKK geef je niet zomaar op” weet Klapwijk.

Twintig recreatiegroepen

Het beeld van de vereniging veranderde in de loop der jaren wel. Bij de oprichting van ‘Oefening Kweekt Kracht’ in 1895 was het nog een pure mannenclub. Achttien jaar werd het voorstel gedaan om een jongens- en aspirantenafdeling op te richten. Nog hetzelfde jaar kwam een meisjes- en damesafdeling van de grond.

“Nu zijn de meisjes ruim in de meerderheid. We hebben maar twee jongensgroepen” aldus de voorzitter, die OKK kenschetst als een vooral gezellige vereniging. OKK heeft drie selectiegroepen en 20 recreatiegroepen. “We zijn geen topsportclub. We streven naar betere prestaties, maar we vinden het belangrijk dat iedereen vooral plezier heeft.”

Eigen turnhal

Wethouder Henk van Os verwacht dat veel Ridderkerkers de komende maanden de tentoonstelling zullen bezoeken. “Want er zijn echt heel veel Ridderkerkers die iets met OKK hebben gehad. En heel vaak ging het lidmaatschap over van generatie op generatie” weet de wethouder.

In het jubileumboekje is te lezen dat de vereniging nog altijd de wens heeft om een eigen turnhal op te richten. De club heeft nu sportzaal De Werf als thuisbasis. Daar zal OKK nog een tijdje vooruit moeten. “Beloften voor de toekomst kan ik niet doen. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet, zullen we maar zeggen” aldus wethouder Van Os.

De tentoonstelling over OKK blijft tot 1 september in de Oudheidkamer te zien. Het museum aan de Kerksingel is geopend op woensdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. De entree is gratis. Het boekje dat bij deze tentoonstelling is uitgebracht kost € 4.

De stok waarmee trainer Jacob Bisdom jaren het ritme aangaf