De achtertuin van Patrick Pijman wedijvert met de Efteling.

Genieten van de Efteling in eigen tuin: Patrick bouwde schuur en volière ervoor om

RIDDERKERK - Patrick Pijman steekt de sfeer van de Efteling naar de kroon met zijn achtertuin in Slikkerveer. Zijn schuur wordt bewoond door onder meer een heks en een kabouter en de volière is omgedoopt tot ‘Vogelrok’.

“Het begon met het maken van wat naambordjes in de stijl van de Elfteling. Daarna zag ik het als een uitdaging om meer elementen van het sprookjesbos te imiteren” vertelt de Ridderkerker, die er vooral zijn eigen kinderen en kinderen uit de buurt een plezier mee doet: “Mijn vrouw is kapster die bij mooi weer knipt in de tuin. Voor de wachtende kinderen is er dan niks mooiers dan op de knop te drukken om de figuren in beweging te brengen.”

Filmpjes bekeken

“Knibbel, knabbel, knuisje” is wat de heks laat horen als ze zich vertoont in het luikje van de deur. In het raam daarnaast bewegen al snel de muizen en tikt de kabouter op het raam. Het heksenluikje was het eerste wat Pijman bouwde en daarna ging hij ‘los’. Hij is naar zijn zeggen gefascineerd door alle techniek achter de bewegende en pratende sprookjesfiguren.

“De basistechniek heb ik geleerd van twee modelleurs waarmee ik in contact kwam. Voor de techniek en mechanica heb ik heel wat filmpjes bekeken om het na te kunnen bouwen.” De bouwer van de mini-Efteling laat daarbij niet na om persoonlijke elementen in zijn hobbystukken te verwerken. Model voor de handen van de kabouter stonden bijvoorbeeld de handjes van zijn zoontje Devin.

Praktisch blijft het ook, want de schuur is alleen aan de buitenkant een Anton Pieckhuisje. “Binnen is het gewoon een rommelschuur. Daar is geen sprookje aan” aldus de bouwer. De volgende attractie? “Een Holle Bolle Gijs voor papier of een korte Langnek. Voor binnen heb ik al een koekoeksklok met bewegende elementen gebouwd.”