Wethouder Japenga pakte dit jaar zelf een verwoekerde tuin aan.
Wethouder Japenga pakte dit jaar zelf een verwoekerde tuin aan. Foto:

Meerderheid raad wil aanpak van verloederde tuinen

RIDDERKERK - Een meerderheid van de gemeenteraad heeft vorige week ingestemd met een motie van de SGP voor de aanpak van verloederde tuinen in Ridderkerk. Het verzoek aan het college om deze problematiek samen met Wooncompas en Facet te verkennen en te zoeken naar oplossingen had voor de indiening al steun van Partij 18PLUS, CDA en Burger op 1.

Van de partijen die tegenstemden was er veel kritiek. “We zijn voor leuke tuinen, maar dit is betutteling. Iemand kan een tuin met onkruid mooi vinden. Als er overlast is zijn er al manieren op te treden” reageert VVD-raadslid Edward Piena.
Karin Kayadoe van Leefbaar Ridderkerk is het hier hartgrondig mee eens: “Wat is de definitie van een verloederde tuin? Mag een natuurtuin dan nog wel? Laat de gemeente eerst maar zelf het goede voorbeeld geven. Wij zien veel verloederde stukken.”

Andere problematiek

Ook Ad Los, een van de twee leden van Echt voor Ridderkerk die tegen stemden, stelt dat het moeilijk is om de scheidslijn te trekken: “Ik was eens bij iemand op bezoek waarbij ik ook dacht dat de tuin verloederd was. Toen kreeg ik een rondleiding en werd ik gewezen op de klaprozen, boterbloemen, hooigras en de bijen in de tuin” aldus de EVR-fractievoorzitter, die ook niet wil weten van deze betutteling.

De ChristenUnie stemde om een andere reden tegen. “Achter een tuin die niet meer wordt onderhouden schuilt vaak een andere problematiek. Daar moeten onze opbouwwerkers naar toe. Wat speelt achter de voordeur doet er kennelijk niet toe, als de voortuin maar goed uitziet. We poetsen de ramen van de auto terwijl de banden lek zijn” schampert CU-raadslid Erna de Wolff.

Niet wegkijken

SGP-raadslid Daan Kardol, die de motie opstelde, vindt dat het tegengaan van verloederde tuinen aansluit bij het aanvalsplan tegen zwerfvuil, dat wel breed gesteund wordt door de raad. “Als je met mensen in gesprek gaat is al snel duidelijk wat de definitie van een verloederde tuin is. Ik zie het als wegkijken als je daar geen aandacht voor wil hebben” stelt de SGP’er.

Petra van Nes-de Man van Burger op 1 denkt dat er ook actie voor nodig is. “Ook wij horen van klachten van mensen die zich ergeren over verloederde tuinen. Dat kan door persoonlijke problemen komen, maar er spelen ook culturele verschillen. Mensen die niet gewoon zijn om zelf een tuin te hebben” merkt ze op.

Hulpmogelijkheden

Het wel achter de motie staande EVR-lid Jim Kloos onderstreept dat er hulp mogelijk is voor mensen die hun tuin niet (meer) kunnen onderhouden: “Er is een batterij aan vrijwilligers om de tuin te modelleren als daar behoefte aan is.”

Wethouder Marco Oosterwijk, die de motie positief ontving, hecht ook aan de hulpmogelijkheden die tuinmaatjes en andere sociale hulpprojecten al bieden. “Er gebeurt al veel op dit vlak.” De wethouder verlangt ook zeker niet dat Ridderkerk straks uit louter strak aangeharkte tuintjes zal bestaan: “We gaan niet met een kader aangeven hoe ik Ridderkerk een tuin er uit moet zien.”