Het uiterlijk van een vroege jager gebaseerd op DNA-onderzoek.
Het uiterlijk van een vroege jager gebaseerd op DNA-onderzoek. Tekening door Kelvin Wilson

Ridderkerkse illustrator maakt panelen voor Doggerland expositie Rijksmuseum Leiden

RIDDERKERK/LEIDEN - In het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is tot eind oktober een expositie over Doggerland te zien. Archeologisch illustrator Kelvin Wilson uit Ridderkerk maakte voor deze expositie enkele grote panelen en kleinere afbeeldingen van dieren en voorwerpen van die tijd: “Een wereld die verdwenen is onder de Noordzee. Wie er oog voor heeft kan op onze stranden sporen vinden van die geschiedenis” weet de tekenaar.

Kelvin Wilson maakte eerder voor het Rijksmuseum van Oudheden tekeningen voor hun zomerexpositie over de Romeinen. Een andere afdeling van het museum vroeg hem daarna om illustraties te maken voor de verbeelding van het prehistorische Doggerland.

Mammoeten en neushoorns

“Het is de eerste grote expositie over Doggerland [in Nederland… ter wereld, zelfs!]… Het is één van onze belangrijkste archeologische vindplaatsen, maar voor het grote publiek is het een nog onbekend verhaal” vertelt de archeologisch illustrator.

“In de prehistorie lag er geen zee tussen Europa en Engeland. Voor alles onder de Noordzee verdween was het een grote vlakte met rivierdalen. Zo waren de Rijn en de Thames met elkaar verbonden. Het was het leefgebied van mammoeten en wolharige neushoorns. “Neanderthalers lieten er al honderdduizend jaar geleden sporen na.”

Botten en kiezen

Aan onze kustlijn kan er zoveel van die verdwenen wereld worden gevonden dat er naast wetenschappers ook veel hobbyisten zijn, die zoeken naar een kiezen en botten van prehistorische dieren. “Voor de Maasvlakte is er zelfs een aparte app ontwikkeld om melding van de vondsten te kunnen doen. Wie een foto uploadt naar de Oervondstchecker krijgt al snel een reactie van een expert terug” vertelt Kelvin, die tekeningen maakte van deze dieren.

Het zijn niet alleen vaak zwarte botten, slagtanden en kiezen die uit de zee komen. Een dagje aan zee kan ook een vuistbijl, pijlpunten of een harpoen opleveren.

Vroegste voorgangers

De mensen die door Doggerland trokken, waren feitelijk van Afrikaanse afkomst. Ze hadden donker haar, een hele donkere huid, maar ook heel opvallend: blauwe ogen. “De reconstructie van hun uiterlijk is gebaseerd op DNA-onderzoek. De eerste Nederlanders waren zwart. Wij stammen echter niet af van die mensen. Ze hadden een genetische handtekening die niet meer bestaat.”

“De eerste boeren, met voorouders uit het huidige Turkije, zijn ervoor in de plaats gekomen, waarna ook zij verdwenen door de komst van blonde krijgers uit de Russische steppen. We zitten dan nog diep in de prehistorie. Deze fascinerende pagina’s uit het menselijke geschiedenisboek zijn pas de laatste jaren leesbaar geworden door nieuwe wetenschappelijke technieken”, aldus Kelvin.

Hij schilderde voor het museum onze vroegste voorgangers op panelen van drie meter hoog. Voor één van die donkere jagers stond zijn eigen hoogblonde zoon model— met een bezem als ‘boog’.

In diepere aardlagen

Ondertussen was door stijgend water Doggerland helemaal onder de zeespiegel verdwenen. “Als laatste over bleef het eiland dat nu bekend staat als de Doggerbank. Met het opkomende water moesten de bewoners steeds naar een ander gebied. Ook in onze regio kan nog veel van deze jager-verzamelaars gevonden worden, maar het ligt wel in de diepere aardlagen. Een van de oudste begraafplaatsen van deze mensen ligt zelfs onder de tramremise van de Beverwaard” besluit Kelvin Wilson.

In het bij de tentoonstelling verschenen boek “Doggerland - Verdwenen wereld in de Noordzee” zijn ook tekeningen van Wilson opgenomen. Deze uitgave is niet alleen in het museum verkrijgbaar. Het wordt ook voor € 19,95 verkocht via de boekhandels.