Vanuit de deelnemende kerken werden de vakantietassen gebracht naar het uitgiftepunt

95 Vakantietassen voor de Voedselbank

RIDDERKERK - Een actie van het Interkerkelijk Diaconaal Beraad (IDB) in Ridderkerk heeft voor het derde jaar op rij vakantietassen opgeleverd voor alle kinderen van gezinnen die gesteund worden door de Voedselbank in Ridderkerk. In de week voor de zomervakantie werden 95 goedgevulde tassen afgeleverd bij het uitgiftepunt van de Voedselbank in de voormalige huishoudschool.

“De eerste keer dat we dit deden schonken we 42 tassen. Vorig jaar waren dat er 65 en nu waren er 95 nodig” geeft Rien Verwijs van het IDB de noodzaak aan. Aan de actie werd dit jaar meegedaan door 14 van de 18 kerken in Ridderkerk. Omdat er afgelopen jaar vanwege de coronabeperkingen geen vergaderingen mogelijk waren werd alles digitaal afgestemd. Ook was de werkwijze dit keer anders.

“De vrijwilligers van de verschillende kerken hebben allemaal 40 euro per kind beschikbaar gekregen en moesten voor een specifieke leeftijdsgroep de tasjes voelen. Met rode en groene tasjes hebben we daarbij ook verschil gemaakt tussen jongens en meisjes” zo wordt toegelicht.

Dankbaar

Er werden zo op verschillende plekken in Ridderkerk complete tassen verzorgd voor kinderen van 4 t/m 14 jaar. Bij de Voedselbank hoefden ze alleen maar in de kratten met de daarop vermelde leeftijd te worden gestopt. Navullen met groot ingekocht speelgoed was er dit keer niet bij. “

Dat was wel fijn. Voorheen kocht je bij een aanbieding een hele plank leeg en kwam je er soms toch nog wat tekort. Nu kon er heel gericht gekozen worden” aldus één van de vrijwilligers. Standaard ging in alle tassen wel een bal en een boek dat beschikbaar was gesteld door Lezen Oké. “Het zal allemaal dankbaar in ontvangst worden genomen. Ouders die voedsel komen halen kunnen niet geloven dat ze dit voor hun kinderen krijgen” zegt Wilma Bracké van de Voedselbank.