De muziektent op het Raadhuisplein
rubriek

Oud Ridderkerk: Muziektenten in Ridderkerk

Na de Tweede Wereldoorlog wordt in verenigingsverband volop muziek gemaakt in Ridderkerk. Uitvoeringen in de Electrozaal zorgen vaak voor een volle bak. Dat geldt ook voor de uitvoeringen van toneelverenigingen. Veel bedrijven hebben zelfs hun eigen orkesten en toneelclubs, waarvoor in de naoorlogse jaren veel publiek warmloopt. De muziekverenigingen spelen niet alleen in de beschikbare zalen. Na de oorlog verschijnt de eerste muziektent in Rijsoord.

De Combinatie meldt: ‘Zaterdag 6 juli a.s. zal “Sursum Corda” haar muziektent in gebruik nemen. Na een periode van 5 jaar is zij thans weer geplaatst op een terrein aan de Waaldijk’. Een week later meldt de krant dat het festijn heeft plaats gevonden.

Het bericht sluit met de volgende hartenkreet: ‘Jammer dat de jeugd weer veel bedorven heeft. Wanneer zal de tijd aanbreken dat hier verbetering in komt? Moet nu altijd de politie optreden? Of moeten de ouders ook niet in deze dingen op hun kinderen toezien?’

Zwaar verwaarloosd

De tent is geen lang leven beschoren. Vier jaar later, op 23 september 1950, verschijnt er een advertentie in De Combinatie waarin bij inschrijving timmerhout wordt aangeboden, afkomstig van de muziektent te Rijsoord. Er is onvoldoende geld voor de bouw van een nieuwe tent en een verzoek om subsidie heeft de gemeenteraad afgewezen. Rijsoord moet het nu verder zonder muziektent doen.

De muziektent op het plantsoentje aan de Willemstraat, hoek Dillenburgplein, heeft de oorlog overleefd maar was zwaar verwaarloosd. De Speeltuinvereniging Slikkerveer neemt de taak op zich om de tent op te knappen. In 1951 benoemen de gezamenlijke muziekverenigingen in de gemeente een comité met de opdracht middelen te verzamelen voor de bouw van een muziektent in Ridderkerk-dorp. Men bedoelde het toen pas bestaande Raadhuisplein, later de Jorishof.

Raadhuisplein

Het comité bedacht van alles om maar geld te pakken te krijgen. Zo werden er in november en december ‘oliebollenzaterdagen’ georganiseerd voor het publiek. In de week van Sinterklaas reed er een vrachtauto door de gemeente met een rad van avontuur en een luidspreker om speculaaspoppen en boterletters te verkopen.

En in maart 1952 werd er een groots opgezette film en kunstavond gehouden in de Electrozaal. En daarop volgde weer een officiële verloting met een bromfiets als hoofdprijs! Zo zwoegde het comité door en in september 1952 had men ƒ 2.000,- bij elkaar gescharreld. Maar een muziektent kostte toen circa ƒ 4.000,-. Een beroep op de gemeenteraad werd gehonoreerd: de raad stelde ƒ 2.000,- beschikbaar. De tent kon nu worden gebouwd.

De bouw werd uitgevoerd door de gezamenlijke bouwondernemers die in de gemeente woningbouwprojecten realiseerden. Toen het doodlopende deel van het toenmalige Raadhuisplein veranderde in een doorgaande weg, verstoorde het verkeer en het daarnaast gelegen busstation de concerten die in de muziektent werden gegeven. Ook de ruimte voor het publiek werd te klein. Er werd daarom in juli 1961 een verplaatsbare muziektent aangeschaft.

Subsidie afgewezen

Ook in Bolnes wilde men een muziektent. Het comité Bolnes’ culturele opbouw ging er zich ook voor inzetten. Zij vroegen subsidie bij de gemeente, maar dit verzoek werd afgewezen ‘omdat er al een muziektentcomité actief is in de wijk Ridderkerk’. Dit werd niet in dank afgenomen.

Toen sprongen de bedrijven Boele Bolnes en Pot bij en zo kon er in Bolnes aan de Pretoriusstraat in augustus 1955 toch een muziektent in gebruik worden genomen. De tent deed dienst tot november 1978. Toen verdween hij onder de slopershamer.

Ondertussen werd er door het bedrijf Electro Smit Slikkerveer op eigen initiatief ook een muziektent gebouwd in het Electropark. Ook de speeltuinvereniging te Oostendam kon in 1952 een nieuw clubhuis en een muziektent in de speeltuin in gebruik nemen.

De openingstijden van de Oudheidkamer zijn: woensdag tot en met zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. Er gelden nog slechts beperkte Coronamaatregelen zoals 1,5m afstand houden. De wisselexpositie die momenteel is te zien gaat over “125 jaar gymnastiekvereniging OKK”.