Anneke Slagboom met voorzitter Jaap Heester bij het winnende kunstwerk

Winnend schilderij verbloemt rommel

RIDDERKERK - In bezoekerscentrum De IJsvogel was zaterdagmiddag de prijsuitreiking van de “Bloemenexpositie.” In het bezoekerscentrum van het Waalbos exposeerden elf kunstenaars met werken die door bloemen waren geïnspireerd.  Bezoekers hadden de mogelijkheid om een sticker te plakken bij het kunstwerk dat tot hun verbeelding sprak.

De meeste stemmen werden uitgebracht op “Verbloemen” van de Ridderkerkse kunstenares Anneke Slagboom. Zij maakte dit doek met acryl en in de natuur gevonden materialen. In het schilderij verwerkt werden onder meer stukken plastic, sinaasappelnetjes, touw, een ketting, een bankbiljet en een kopstuk met draad voor hartslagmeting. Op het schilderij werd het allemaal weer overwoekerd door takjes en opkomende bloemen. Het werd ook de boodschap die bij het schilderij werd gegeven: ‘Natuurlijk’ reageerde de natuur onverstoorbaar, ‘wij zullen jullie rommel wel verbloemen’.
De kunstenares ontving de prijs uit handen van Jaap Heester, de voorzitter van de Stichting Bezoekerscentrum Waal. Anneke Slagboom hoopt haar winnende schilderij te verkopen aan een bedrijf. “De opbrengst wil ik schenken aan een goed doel. Wat mij betreft gaat het naar een organisatie op gebied van natuur, maar ik wil het graag met de koper bepalen” aldus de kunstenares.