Tim van Veen (rechts) overhandigde het eerste exemplaar aan Marco Hoek

Kleurrijk over vijftig jaar Riederborgh

RIDDERKERK - In de Oudheidkamer is dinsdagmiddag het boekje “50 jaar Riederborgh” gepresenteerd. Het eerste exemplaar werd door secretaris Tim van Veen overhandigd aan bestuurder Marco Hoek. Het boekje met de ondertitel “Thuiszorg op z’n Ridderkerkers” is het 73ste deeltje in de serie van de Stichting Oud Ridderkerk. Donateurs ontvangen deze week een exemplaar in de bus.

In dit jubileumboekje komt het meerdere keren in de interviews terug: van bejaardenhuis naar verpleeghuis. “In de loop van de tijd wordt er dan ook gesproken over het oude Riederborgh en het nieuwe Riederborgh, de oude PG en de nieuwe PG. Eenieder heeft daar zo zijn eigen goede herinnering aan. We mogen met recht zeggen dat we in al die 50 jaar, eenieder op zijn eigen post, naar vermogen zorg met een gouden rand leveren” staat ter inleiding in het boekje.
Naast de huidige directeur werden voorwoorden geschreven door burgemeester Anny Attema en oud-directeur M. Pierik. Het verhaal van Riederborgh wordt in het boekje verteld door medewerkers van het eerste uur en medewerkers die nu voor verschillende diensten actief zijn. Ook komen vrijwilligers aan het woord.
Interviews voor het boekje werden afgenomen door Jan van der Sande. Daarnaast werd bijgedragen door Rieka de Frel, Leni Nugteren en Jan Reijmerink, ‘de hoffotograaf’ van Riederborgh. Bijna alle foto’s (ook foto’s uit het archief) zijn in kleur afgedrukt. “Zo hebben we dit feestelijke jubileumboek gemaakt waarin we een beeld geven van Riederborgh in de loop der jaren” aldus directeur Marco Hoek.
Het boekje is voor € 4 verkrijgbaar aan de balie van de Oudheidkamer. Van 15 september tot 13 november kan er ook een tentoonstelling over Riederborgh bezocht worden.