De Rookvrij-uitingen werden bij vv Rijsoord al aangebracht voor het Ridderkerk Toernooi

Niet meer roken langs de lijn

RIDDERKERK - Met ingang van het nieuwe seizoen zijn de Ridderkerkse sportparken “rookvrij”. Roken was al verboden in de kantines, maar nu wordt rokers ook gevraagd om buiten het zicht en buiten het terrein te roken. Ook net buiten de poort van de clubs roken is niet de bedoeling.

Nooit meer roken waar gesport wordt is de gedachte achter de campagne “Op weg naar een rookvrije generatie”. In het Nationaal Preventieakkoord zijn hiervoor duidelijke ambities en een tijdpad vastgelegd: in 2025 moeten alle sportaccommodaties in Nederland rookvrij zijn. Op initiatief van de gemeente Ridderkerk worden daarom nu al de bordjes “Rookvrij” opgehangen bij alle sportparken. De clubs staan achter de campagne, maar plaatsen wel vraagtekens bij de handhaving. “We voelen er niets voor om voor politieagentje te moeten spelen” reageert Rijsoord-voorzitter Ramon de Borst. Ook Rinus Hitzert, voorzitter van sv Slikkerveer, wil dat het geen conflicten geeft: “We kunnen mensen gaan aanspreken, maar we gaan niemand van het sportpark sturen.”

Verbod in APV
Om in de toekomst grond te hebben om te kunnen handhaven wil de gemeente een rookverbod voor de sportaccommodaties opnemen in de nieuwe APV. Het is dan mogelijk dat BOA’s boetes kunnen uitschrijven. In de huurcontracten van de sportcomplexen worden regels over het tegengaan van roken binnen de poort opgenomen.
De campagne “Rookvrij; Op weg naar een rookvrije generatie” spreekt niet over een rookverbod: “De boodschap is om het goede voorbeeld te geven en kinderen zo te beschermen tegen de verleiding om te gaan roken.”