Aan de Juliana van Stolbergstraat moet anders opgestapt worden voor lijn 140

Deze bussen krijgen in Ridderkerk een nieuwe route

RIDDERKERK - Met de nieuwe dienstregeling van de RET verandert er veel voor de bussen in Ridderkerk. Er veranderen routes en nummers van buslijnen. De optelsom hiervan is dat er vaker binnen Ridderkerk moet worden overgestapt en er veel minder bussen door het centrum gaan rijden.

Buslijn 144 gaat nog maar in één richting door Drievliet-’t Zand rijden. Twee keer per uur gaan deze ritten door naar Zuidplein. Op doordeweekse dagen zijn er daarnaast twee ritten tot Slikkerveer. Deze bussen rijden daarna verder als lijn 140 richting Kralingse Zoom. Een verslechtering met de kwartierfrequentie die lijn 144 nu nog heeft.

Op zaterdag blijven de bussen wel om het kwartier rijden tussen Slikkerveer en Zuidplein. De bussen van lijn 140 gaan in Slikkerveer geen lus meer rijden. Vanuit Bolnes is de route naar het Dillenburgplein over de Kievitsweg en Oranjestraat. Wie naar Kralingse Zoom wil moet er m.i.v. 30 augustus aan de overkant instappen.

Lijn 143

Lijn 143 wordt een spitslijn tussen Ridderkerk en Zuidplein met in de spitsuren een halfuurfrequentie in beide richtingen. De verbinding tussen Ridderkerk en Dordrecht zal voortgezet worden door buslijn 145 (wordt het nieuwe nummer van buslijn 245), die richting Dordt dezelfde route blijft rijden.

Overdag is dat om het uur en tijdens de spits twee keer per uur. ’s Avonds rijden deze bussen tussen Kralingse Zoom en Dordrecht niet. Ook op zaterdag zal men niet meer rechtstreeks naar de Drechtstad kunnen. De verbinding op zondag was al eerder uit de dienstregeling geschrapt.

Minder langs Koningsplein

De bussen van lijn 145 zullen het centrum van Ridderkerk niet aandoen. Er wordt in beide richtingen langs het centrum gereden over de Burg. de Zeeuwstraat. Met nu een eigen lus (met één richting!) door Drievliet/’t Zand blijven de bussen van 146 dezelfde route rijden. Overdag met een frequentie van een kwartier en ’s avonds om het halfuur. De koppeling met lijn 144 in Drievliet/’t Zand vervalt.

Met alle veranderingen zullen minder bussen het Koningsplein aandoen. De centrumhaltes blijven voor de lijnen 143 en 144. Daarnaast zullen de buurtbussen 608 en 609 en lijn 21 van Qbuzz het centrum bedienen.
Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen kan worden gedownload van de website van de RET: www.ret.nl.