Peter van den Hoek is gecertificeerd Mindful Cycling instructeur

Peter doet aan ‘Mindful Cycling’ om meer fietsend te genieten

RIDDERKERK - Makkelijker fietsen, met meer energie door een betere ademhaling en ontspannen houding. Dat is kort gezegd mindful cycling, waarmee Peter van den Hoek nog meer plezier in het fietsen heeft gevonden. “Ook ik dacht in eerste instantie dat het erg ‘zweverig’ is, maar dat is het zeker niet. Je leert luisteren naar je eigen lichaam” zegt de Ridderkerker.

Als enthousiast toerfietser is Peter van den Hoek bij veel mensen bekend geworden door zijn acties voor diverse goede doelen. Hij stapte op voor ‘Duchenne Heroes’, ‘Klimmen tegen MS’ en recenter voor ‘Tour for Life’. “Door de vele trainingsuren, en de lange dagen die je doorbrengt  op het zadel,  is het uiteraard onvermijdelijk dat je jezelf regelmatig  ‘tegenkomt’ tijdens het fietsen.

En op zich is dat natuurlijk niet erg, je leert met je emoties omgaan en uiteindelijk  wordt je daar sterker van. De persoonlijke verhalen van de andere deelnemers  maakten de sportieve prestatie nog mooier en waardevoller. Het onderweg  samen ‘bewust beleven’  en ‘ondergaan’ deed me beseffen dat ik daar meer mee moest doen” vertelt Peter van den Hoek.

Gecertificeerd instructeur

De liefhebber van wielrennen, mountainbiken en gravelen kwam via via in aanraking met mindful cycling. Na aanvankelijke bedenkingen werd zijn interesse gewekt en ging hij zich er verder in verdiepen. Nu is hij gecertificeerd Mindful Cylcing Instructeur en wil hij anderen meer van het fietsen laten genieten.

“Mindful Cycling laat je kennis maken met de verschillende facetten van het fietsen en leert jou te luisteren naar je eigen lichaam. Jij word je bewust van je eigen fietshouding en energie in je lichaam. Door meer in het ‘hier en nu’ te fietsen, met een rustige ademhaling maak je je hoofd leeg en geniet je meer van het moment.”

Neusademhaling

Rondom Ridderkerk verzorgt Van den Hoek regelmatig clinics. In september hoopt hij te starten met een cursus van acht weken met de Ridderkerkse Gorzen als startplek voor alle ritten. “Het is een cursus met ontspanningsoefeningen, maar de focus is met name gericht op een juiste ‘ademhaling’ en bewustwording tijdens het fietsen.

Ademhalingstechnieken passen we toe om het maximale rendement uit je ademhaling te halen. Veel sporters ademen verkeerd waardoor ze te veel energie verbruiken. Voor mindful cyling wordt ingezet op de neusademhaling. Hoe langzamer en minder je inademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt en ook des te lager je hartslag zal zijn. Ademhalen via de neus is een stuk voordeliger en gezonder dan ademhalen via de mond - ook tijdens het fietsen” weet Peter uit ervaring.

Belangstellenden hebben de keuze om op de fiets te stappen op de dinsdagavond van 18.30 tot ±20.00 uur of vrijdagmorgen van 10.00 tot ±11.30 uur. Deelname kost € 40. Iedereen kan meedoen: “Zowel beginnende als gevorderde wielrenners, mountainbikers en fietsers met al dan niet elektrische ondersteuning.” Voor meer informatie kan men mailen naar: petervdhoek@gmail.com of een appje sturen naar 06 4029 3262. Meer is te lezen op: www.mindfulcycling.nl/ridderkerk.

Leren fietsen met alleen neusademhaling