Wijkpastor Peter met een deel van het team voor het Wijkvoorzieningencentrum van Bolnes

Kerk begint kringloopwinkel in Bolnes

RIDDERKERK - Sinds november 2020 heeft de Boezemkerk in Bolnes een nieuwe wijkpastor. Zijn naam is Peter Huijser en samen met zijn vrouw Mariette is hij afgelopen november naar Bolnes verhuisd. Tot die tijd woonden ze in Zwijndrecht, waar ze de afgelopen jaren samen met vrijwilligers uit Zwijndrechtse kerken een pioniersplek op hebben gezet.

Met medewerking van wijkbewoners is een leegstaand buurthuis nieuw leven in geblazen. Het is een huiskamer voor de wijk geworden, met veel activiteiten waarbij wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten. En op zondagmorgen is daar een laagdrempelige samenkomst waarbij geloof een rol speelt, voor mensen die wat minder met een kerk ophebben, maar wel op zoek zijn naar zingeving.

Pionieren

Naast zijn taak als wijkpastor voor de Boezemkerk, mogen Peter en Mariette in Bolnes ook gaan pionieren. Samen met een team hebben ze de afgelopen maanden gezocht naar nieuwe wegen om als kerk present te zijn in de maatschappij. Daarvoor is contact gezocht met vrijwilligersorganisaties en professionals die al in Bolnes actief zijn.

Uit de gesprekken bleek dat er in Bolnes behoefte is aan plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Al snel ontstond het idee om een kringloopwinkel op te gaan zetten en daar activiteiten aan gaan koppelen. De medewerkers van Facet wisten van het idee en zij namen contact op toen duidelijk werd dat de bibliotheek, gevestigd in het Wijkvoorzieningencentrum de helft van de ruimte af zou gaan stoten.

Inmiddels is de gebruikersovereenkomst getekend en zal de kringloopwinkel op 20 september voor het eerst open gaan. Op vrijdag 24 september om 15.00 uur zal de feestelijke opening plaatsvinden.

Wijkmaaltijden

De kringloopwinkel krijgt de naam ‘Het Anker van Bolnes’. Het anker verwijst naar de scheepswerven van weleer en daarnaast is het een symbool van hoop. Met de kringloop komt er een gezellige plek binnen het WVC van Bolnes waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Als tweede activiteit zal Het Anker van Bolnes met ingang van 7 oktober wekelijks een wijkdiner gaan organiseren, waarbij wijkbewoners tegen kostprijs, voor slechts 4,- p.p., een heerlijke maaltijd kunnen gebruiken.

Dienstbaar zijn

Zoals eerder gezegd, gaat het om een nieuwe manier van kerkelijke presentie. Dat betekent niet dat je moet geloven om binnen te mogen stappen. Integendeel! Peter legt het uit: “Gedreven door onze passie, willen we dienstbaar zijn aan de wijk. Daarbij is iedereen welkom, ook om als vrijwilliger mee te doen”.

Wanneer u zich als wijkbewoner als vrijwilliger aan wilt melden, stuur dan een email naar info@ankervanbolnes.nl. Bezoek voor meer informatie alvast de website: www.ankervanbolnes.nl.

Als wijkpastor bezoekt en begeleidt Peter de mensen die lid zijn van de Boezemkerk rond blijde en moeilijke momenten in het leven. Maar ook voor wijkbewoners die niet kerkelijk zijn, maar wel behoefte hebben aan een goed gesprek, is hij beschikbaar. Hij is te bereiken via huijserp@msn.com of 0630496731.