De achterkant van de voormalige school aan de Rijksstraatweg met aangebouwd planetarium

School krijgt status van gemeentelijk monument

RIDDERKERK - Het voormalige schoolgebouw (nu in gebruik als museum) aan de Rijksstraatweg 101 in Rijsoord is door het college aangewezen als gemeentelijk monument. Dezelfde status is gegeven aan de vroegere schoolmeesterwoning en het gedenkteken dat er is geplaatst ter herinnering aan de ondertekening van de capitulatie op 15 mei 1940.

Burgemeester en wethouders spraken in maart van dit jaar al het voornemen uit om het gebouw met deze geschiedenis een monumentale status te geven. In de collegevergadering van 24 augustus is het definitieve besluit genomen om de panden en het monument aan te wijzen als gemeentelijk monument. “Met het aanwijzen van deze nieuwe gemeentelijke monumenten is een nieuwe stap gezet in het behoud van cultuurhistorische waarden in Ridderkerk” aldus het college in een informatiebrief die aan de raad is gestuurd. Ook de eigenaar van het museum en vroegere schoolwoning is van het besluit op de hoogte gesteld.
De school met het capitulatielokaal is momenteel inzet van een juridische strijd. Eigenaar Ad Los wil aan één koper het schoolgebouw met de naastgelegen woning en de complete museuminventaris overdragen. De gemeente staat op haar eerste aankooprecht, maar wil dit beperken tot alleen het gebouw (zonder museumstukken) en het capitulatiemonument.