Jan Peter Teeuw achter het orgel van de PG-gemeente Bolnes

Ridderkerkse Orgeldag met drie miniconcerten

RIDDERKERK - Op zaterdag 11 september is het Nationale Orgeldag. Deze dag wordt voor de achtste keer de Ridderkerkse Orgeldag georganiseerd. Na het succes van de voorgaande edities worden ook nu weer overdag drie Ridderkerkse orgels gepresenteerd met een toegankelijk miniconcert. ’s Avonds is er een slotconcert in de Singelkerk.

Het eerste miniconcert wordt om 10.30 uur gehouden op het Leeflang-orgel van de Eben-Haëzerkerk (Oranjestraat 110). Het orgel wordt bespeeld door Wim Boogaard en Jaap Visser (beide vaste organisten van de kerk) en Jan Peter Teeuw. Op het programma staan werken van o.a. Kellner, Bach en improvisaties.

Miniconcert

Op het historische Bätz-Witte-orgel van de Hervormde Kerk in Rijsoord (Rijksstraatweg 43) wordt om 13.00 uur het tweede miniconcert gehouden. Organisten zijn dan René Barnard en Jan Peter Teeuw. Ze spelen werken van Telemann, Bach, Lefebure-Wely en Asma. Jan Peter zal het concert besluiten met een improvisatie op verzoek.

Het derde miniconcert vindt om 15.30 uur plaats op het Reil-orgel van de Protestantse Kerk in Bolnes (Pretoriusstraat 56). Jan Peter Teeuw speelt hier een programma met werken van Buxtehude, Händel en De Kort. Ook speelt hij twee eigen bewerkingen uit zijn recent gepubliceerde bundel ‘Alle eer en alle glorie’.

Slotconcert

Om 20.00 uur vindt het slotconcert van de orgeldag plaats op het Van den Heuvel-orgel in de Singelkerk (Kerksingel 1). De organisten op zijn Roeland de Reuver en Jan Peter Teeuw. Roeland de Reuver staat internationaal bekend als improvisator. Die specialiteit zal hij die avond ook meerdere keren laten horen. Daarnaast speelt hij werken van Boëllmann en Faure. Jan Peter speelt muziek van o.a. Bach, Widor en Antalffy-Zsiross.

De drie miniconcerten duren ongeveer een halfuur, het slotconcert ongeveer vijf kwartier. Alle concerten zijn gratis toegankelijk. Wel is er na afloop een collecte voor de onkosten van deze orgeldag. Tijdens alle concerten zijn de dan geldende richtlijnen van de RIVM van kracht (afstand houden, vaste plaatsen, thuisblijven bij klachten). In het programmaboekje zal meer informatie over de bespeelde orgels te vinden zijn. Na afloop zijn er cd’s en bladmuziek verkrijgbaar. Meer informatie is te vinden op: www.janpeterteeuw.nl.