Meester Dram ziet zijn leerling Stip veel dingen fout doen

Bij de les met originele Dwarsliggers

RIDDERKERK - Met zijn eerste kinderboek introduceerde de Ridderkerkse schrijver Rico Hop de door hem bedachte Dwarsliggers. Hij ging daarna ook de uitdaging aan om “Dwars & Co” met een theaterproductie op het podium te brengen.

Een gewaagde onderneming, want Dwarsliggers zijn wezens die alles voor mensen in de soep laten lopen. De kleine plaaggeesten hebben daar allerlei ingenieuze apparaten voor uitgevonden. Dat dit tot de verbeelding van kinderen spreekt bleek uit de wedstrijd voor Ridderkerkse scholen. De opdracht was om een nieuwe apparaat te bedenken.

Leerlingen van De Bosweide kwamen op de proppen met een energiezuiger om stroom te stelen voor het gebruik van andere apparaten. De uitvinders mochten als beloning de première van de “Dwars & Co Show” bijwonen. Het leek alsof hun apparaat direct in gebruik was genomen, want de show kwam een paar keer in het donker te zitten. Al direct na de aankondiging ging alles op zwart. Dat herhaalde zich tijdens de show een paar keer.

Hilariteit

Dit ‘werk’ van Dwarsliggers gaf de acteurs tussen de scenes door verkleedgelegenheid. De zaal kon zo meegenomen worden naar Dwarsliggers op locatie, het leslokaal voor Groenlingen en het zoeken van monteurs naar de oorzaak van het technisch malheur. Met het klasje van meester Dram en zijn leerling Stip werden de belangrijkste regels voor Dwarsliggers op een rijtje gezet. Bij de praktijklessen ging er natuurlijk ook van alles mis. Groot werd de hilariteit toen de Natmaker XXL en de Schimmelspuiter op het toneel in werking werden gezet.

Lezen Oké heeft deze leuke voorstelling negentien keer geprogrammeerd voor de scholen in Ridderkerk. Voor deze serie in de theaterzaal van Het Plein is tot nog toe niets misgegaan.