Lichte daling van woonlasten in 2022

RIDDERKERK - In Ridderkerk dalen volgend jaar de woonlasten iets voor zowel huurders en als woningeigenaren. Dit blijkt uit de begroting van de gemeente voor 2022. De OZB-rekening alleen met een inflatiecorrectie (1,4%)en het rioolrecht met drie procent. Daar staat een verlaging van het afvaltarief tegenover.

Het brengt de lastendruk voor huurders op 316 euro (eenpersoons huishoudens) en 403 euro voor meerpersoonshuishoudens. Dan is zeven euro minder dan dit jaar voor afval en rioolrecht in rekening is gebracht. Er ligt wel een addertje onder het gras. Volgend jaar geldt voor het aanbieden van restafval een tarief van 75 eurocent per vuilniszak en 3 euro per container.

Hoger scheidingspercentage

“Bewoners kunnen hiermee een deel van hun afvalrekening beïnvloeden. Met betere afvalscheiding is er minder restafval. En het verbranden van afval wordt steeds duurder. Dat rekening zou echt veel hoger zijn als we niet voor het nieuwe afvalsysteem hadden gekozen” stelt wethouder Marco Oosterwijk (financiën).

Inwoners kunnen met betere afvalscheiding een bedrag besparen tussen 0 en 78 euro. De verrekening van dit variabele tarief in 2023 plaatsvinden. “In de percentages zien we dat de scheiding van afval al een stuk is verbeterd” constateert de wethouder, die met de individuele tarifering nog betere resultaten verwacht.

Rekentarief verlaagd

Voor eigenaren van woningen zijn de bedragen voor afval en riool niet anders. De WOZ-waarde van woningen is gestegen met 11 procent, maar uitganspunt van de gemeente is dat dit niet mag leiden tot een fors hogere OZB-opbrengst. Het rekentarief is daarom verlaagd.