Fout in berekening van woonlasten in begroting gemeente

RIDDERKERK - In de nieuwe begroting van de gemeente Ridderkerk is een foutieve berekening gemaakt van de lastendruk van woningeigenaren. Er is voor deze tabel uitgegaan van een te hoge WOZ-waarde. Met de uitkomst werd het beeld gegeven dat de OZB-aanslag met bijna 10% zou stijgen.

Ook in de begroting voor 2022 stijgen de tarieven van de gemeente alleen met de inflatiecorrectie. Voor volgend jaar is dat 1,6%. De waardestijging van de woningen (gemiddeld 11%) mag in het beleid van het college ook niet tot een hogere OZB opbrengst leiden. Volgens wethouder Marco Oosterwijk (financiën) is de tariefberekening in de boeken op de juiste wijze toegepast.

“De begrote OZB totaalopbrengst is, exclusief areaaluitbreiding, verhoogd met inflactiecorrectie.” Onder areaaluitbreiding vallen nieuwe woningen en bedrijven die nog niet eerder waren aangeslagen.

Andere WOZ-waarde

In de paragraaf Lokale Heffingen is wel een verkeerde voorstelling van zaken van de lastendruk gegeven. Volgens de gemeente is in de berekening van de woonlasten abusievelijk uitgegaan van de gemiddelde WOZ-waarde van € 258.000, terwijl gerekend had moeten worden met de gemiddelde WOZ-waarde van € 235.000 (het gemiddelde van 2020).

Deze foute som kwam uit op € 254,13. De juiste OZB lastendruk met een gemiddelde WOZ waarde van € 235.000 is € 231,48 (2020: € 230,88, 2021: € 232.60). Hieruit blijkt dat de gemiddelde OZB lasten voor woningen nagenoeg gelijk blijven aan vorig jaar. Er zal een erratum op de begroting met een juiste woonlastentabel naar de gemeenteraad worden gestuurd. Ook de tabel met vergelijking van de tarieven van omliggende gemeenten wordt met het erratum gecorrigeerd.