Ridderkerkse organisaties hard op zoek naar taalvrijwilligers

RIDDERKERK - Verschillende organisaties in Ridderkerk zijn op zoek naar nieuwe vrijwilligers die Ridderkerkers kunnen helpen met het leren van de Nederlandse taal en hen wegwijs kunnen maken in Nederland. Het vraagt 1.5 uur tot 2 uur tijd per week.

Lijkt je dit leuk of ken je iemand die dit leuk zou vinden? Kom dan (samen) naar de informatieavond op woensdag 6 oktober!  “Er zijn verschillende soorten vrijwilligerswerk” vertelt netwerkcoördinator Suzanne Vonk. “Bij het Gilde zijn er bijvoorbeeld taalcoaches die één op één begeleiding geven. Bij de bibliotheek zijn er taalcafés en bij een taalschool help je een docent in de klas. Aangezien het vaak om mensen gaat die naar werk willen, zijn we ook op zoek naar werkenden die kunnen helpen”.

Informatieavond

Een van de organisaties die vrijwilligers zoekt is het Gilde. “Tot nu toe is het altijd aardig gelukt om mensen te koppelen, maar er zijn veel mensen die hulp willen en we hebben te weinig vrijwilligers. Helaas moet ik mensen nu vaak teleurstellen” vertelt coördinator Marian van Noppen. “Het coachen is erg leuk om te doen. Je helpt mensen vooruit, naar werk of een opleiding of in het dagelijks leven”.

Ridderkerkers die interesse hebben kunnen zich aanmelden voor de informatieavond. “Als je de Nederlandse taal goed beheerst, geduld hebt en je kan inleven in de situatie van anderen, dan staat niets je in de weg om je aan te melden als taalvrijwilliger” licht Suzanne toe. “Voor scholing en ondersteuning wordt gezorgd!”

De informatieavond op woensdag 6 oktober is van 19.30 - 21.00 uur in de theaterzaal bij het gemeentehuis. Aanmelden kan via: svonk@debibliotheekaanzet.nl.