De extra waarschuwingen mogen van de gemeente niet aan de lantaarnpalen

Blauwe zone borden van Dillenburgplein moeten weg

RIDDERKERK - De door de winkeliers van het Dillenburgplein opgehangen ‘blauwe zone’-borden moeten worden verwijderd. De gemeente heeft geen toestemming gegeven voor deze borden en geeft ook geen goedkeuring achteraf.

De winkeliersvereniging van het winkelplein in Slikkerveer besloot zelf extra borden te plaatsen omdat voor veel klanten niet duidelijk was waar de blauwe zone van kracht is. Herhaalde verzoeken aan de gemeente leverden geen extra borden op. De winkeliers namen daarop zelf initiatief. Zij lieten zelf borden vervaardigen en willen met deze extra waarschuwingen hun klanten bekeuringen besparen.

Illegale borden

De begin augustus opgehangen borden brachten het raadslid Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk) toe het stellen van vragen. Zij wees er daarbij op dat verkeersborden op de openbare weg alleen met toestemming van de wegbeheerder mogen worden geplaatst. Tegen de illegale borden wil het college nu handhaven.

De aan eigendommen van de gemeente bevestigde borden moeten binnen veertien dagen weg zijn. Voor de aan de luifels bevestigde borden kan de gemeente dit niet afdwingen. Dit is geen bezit van de gemeente. Voor deze borden is de winkeliersvereniging gevraagd om ze vrijwillig te verwijderen.

Dit betekent overigens niet dat de blauwe zone niet meer van kracht is. Aan beide zijden van het plein staan hiervoor officiële borden.