Frans Velders: "Er zijn altijd wel zaken te verbeteren".

Frans Velders (78) over MBR: ‘Met Burgerplatform zijn resultaten te bereiken’

RIDDERKERK - “Ik wil niet dat goede adviezen in een lade verdwijnen. Ik wil daar resultaten van zien” zegt Frans Velders, die het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk (MBR) als een belangrijk vehicle ziet om veranderingen in de gemeente te bereiken. Ook op 78-jarige leeftijd mag hij zich daarom nog graag voor inzetten.

“Natuurlijk kan ik op mijn leeftijd ook andere dingen doen. Maar ik ben geen tv-kijker en verveel me snel als ik niet is om handen heb. Daarbij komt dat je op mijn leeftijd ook je hersens moet laten werken. Het is leuk om dingen uit te zoeken en er vervolgens ook resultaten mee te bereiken” zegt de Ridderkerker.

AOW’ers

Een voorbeeld hiervan is het gratis busvervoer voor Ridderkerkse AOW’ers. Velders was hier me een actiegroep in Bolnes één van de voorvechters van en lobbyde met de ACOR (AdviesCommissie Ouderenbeleid Ridderkerk) naar een politieke meerderheid. “Als ik iets wil bereiken kan ik heel vasthoudend zijn. Ik ben veertig jaar vertegenwoordiger voor een groot bedrijf geweest. In die rol liet ik de klant ook nooit los. Ik waakte ervoor om niet vervelend te worden, maar ik wist dat ik iets moois te verkopen had.”

Meer AED’s

Ook met het MBR worden mooie resultaten bereikt. Mede door de druk van het platform komen er meer openbare AED’s in Ridderkerk. “Verspreid over de gemeente komen er 25. De locaties zijn gekozen en worden binnenkort bekendgemaakt” weet Frans, die zelf op persoonlijke titel verantwoordelijk was voor de eerste altijd te bereiken AED’s in Drievliet: “Getalsmatig zijn er meer dan genoeg AED’s in Ridderkerk.

Maar buiten kantoor- en winkeltijden zijn de meeste niet bereikbaar. De AED’s die er binnenkort bij komen zullen wel 24/7 beschikbaar zijn.”

Vijf werkgroepen

Frans Velders was al actief binnen het wijkoverleg van Drievliet. Hij besloot zich vijf jaar geleden bij het burgerplatform aan te sluiten om te kunnen praten over verbeterpunten voor heel de gemeente. “Het platform mag gevraagd en ongevraagd adviseren. Alles wat wij belangrijk vinden kunnen we op de agenda zetten. We hebben vijf werkgroepen die zich op specifieke onderwerpen richten” licht het MBR-lid de werkwijze toe.

De terreinen van de werkgroepen zijn ‘Arbeid en inkomen’, ’Opvoeden en Opgroeien’ ‘Wonen en buurt’, ‘Toegankelijkheid en inclusief’ en ‘Zorg en Welzijn’. Zaken die op dit moment de aandacht hebben zijn onder meer de plekken van de afvalcontainers, hondenpoep, veiligheid en de routewijzigingen van buslijnen. “Er zijn altijd wel zaken te verbeteren” stelt Velders. De pijlen zijn daarom ook gericht op de visie Rivieroevers, centrumplannen en de herinrichting van het Oosterpark.

Kennismaking

Nieuwe mensen kan het MBR momenteel goed gebruiken. “We hebben nu tien leden. Elke werkgroep zou vier tot vijf leden moeten hebben. Er kunnen dus nog wel tien tot vijftien mensen bij. Iedereen die mee wil doen is van harte welkom voor een kennismaking” klinkt het uitnodigend.

Belangstellenden zijn welkom om vrijblijvend een vergadering bij te wonen om zo sfeer te proeven en te ervaren of de platform al of niet iets voor ze is. “En het is zeker geen voorwaarde om al 55+ te zijn.”
Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden contact opnemen via: frans.velders@kpnmail.nl.

Dit is een artikel in het kader van het Nationaal Jaar Vrijwilligers Inzet en de campagne “Mensen maken Nederland”. In Ridderkerk wordt aan deze campagne meegedaan door het Vrijwilligerssteunpunt van Facet. Voor meer informatie: https://facetridderkerk.nl/vrijwilligerssteunpunt.