Margriete van Comene zal dit jaar het handvest niet voorlezen.
rubriek

Oud Ridderkerk Herdenking Ridderkerk 500….550…..575 jaar!

Toen de Tweede Wereldoorlog voorbij was besloot een groep bevlogen inwoners, verenigd in een comité, een gedenkboek uit te geven. Dit gebeurde naar aanleiding van het feit dat dominee G. van der Zee in De Overmaassche Courant schreef dat in 1946 de 500-jarige herbedijking van de Reijerwaard gevierd zou kunnen worden.

De burgerij heeft door intekening de uitgave van het boek Ridderkerk herdenking 500 jaar mogelijk gemaakt. Het werd een dik boek met een harde kaft dat nog steeds geraadpleegd wordt door geïnteresseerden in de geschiedenis van Ridderkerk.

Onstaansjaar

In het eerste hoofdstuk van dit herdenkingsboek wordt het bekende Handvest van 20 oktober 1446 beschreven. Ambachtsvrouw Margriete van Comene had dat jaar een handvest opgesteld dat tot in de 18e eeuw de basis zou vormen voor het bestuur en de rechtspraak in Ridderkerk. Margriete van Comene was de echtgenote van Roeland van Uutkerke die als dank voor zijn trouwe dienst het Ambacht Rijderkerck in leen had gekregen van Filips van Bourgondië.

Ambachtsheer Roeland van Uutkerke had het recht belasting te innen, maar hij had ook de plicht te zorgen voor een goed bestuur. Het kwam prima uit dat het in 1946 precies 500 jaar geleden was dat zijn vrouw die hem was opgevolgd, dit handvest had laten opstellen. Als ontstaansjaar van Ridderkerk werd voortaan het jaar 1446 genomen. Het dorp zelf bestond al langer.

1996-550 jaar

In 1996 was men in Ridderkerk zo verstandig het 550-jarig bestaan niet op 20 oktober maar in de maand mei te vieren. De Stichting Oud Ridderkerk (SOR) gaf voor deze gelegenheid het jubileumboekje Ridderkerk 550 jarig bestaan uit, het 25ste in de reeks die nu in 2021 al 73 delen kent. Het Handvest van Margriete van Comene werd in dit jubileumboekje uitvoerig beschreven. Tegelijkertijd werd er in de Oudheidkamer een tentoonstelling over de historie van Ridderkerk ingericht.

De werkgroep 550 jaar Ridderkerk zorgde ervoor dat het jubileumfeest uitgebreid gevierd kon worden. De feestelijkheden speelden zich in alle wijken af. In en rond het Raadhuisplein en het winkelcentrum vertoonden fakirs, vuurspuwers en dierentemmers hun kunsten. Radio Ridderkerk maakte opnames. Op het grasveld op De Blaak vermaakten veel kinderen zich op de minikermis.

Corona-pandemie

Dit is nog maar een kleine opsomming. In De Combinatie nam het programma een hele bladzijde in beslag. Er werden door allerlei Ridderkerkse verenigingen en organisaties exposities, optredens, voetbalwedstrijden, een fietstocht door Ridderkerk en demonstraties van o.a. de brandweer verzorgd.

Voor de uitsmijter van het avondprogramma op het Raadhuisplein warmden dj Vox en dj Smurf het publiek op tot de band The Bob Color met veel enthousiasme voor een grandioos einde van de feestelijkheden zorgde. Wie die avond in de openluchtbioscoop naar de film Speed ging kijken, werd aangeraden een warme trui en een klapstoeltje of krukje mee te nemen.

We zijn in 2021 vijfentwintig jaar verder. Ridderkerk bestaat nu 575 jaar. Helaas kan er dit jaar geen feest worden gevierd. De voorbereidingen moesten al in een vroeg stadium als gevolg van de Corona-pandemie worden beëindigd.

Els de Winter

Informatie:

De openingstijden van de Oudheidkamer aan de Kerksingel 27 zijn:
woensdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. Toegang gratis.

Tot 14 november 2021 kunt u hier de expositie “50 jaar Riederborgh” bekijken. Het bijbehorende boekje is voor 4 euro te koop.

Bezoek onze website: www.oudridderkerk.nl. Hier vindt u onder meer onze fotobestanden en kunt u oude Combinaties raadplegen.