Er kan zaterdag genoten worden van veel lekkers en veel muziek

LEKKER: Feest van smaken en plezier!

RIDDERKERK - ‘Beleef, proef en geniet!’ is de slogan van het leukste culinaire feest van het Winkelhart Ridderkerk dat dit jaar al weer voor de zevende keer wordt gehouden. Naast proeverijen van er ook veel te beleven en te genieten aan de acts die voorbij komen op zaterdag 23 oktober tussen 12.00 en 16.00 uur.

LEKKER Ridderkerk staat in het teken van Europa. Zo zal een Franse accordeonist samen met een chef-kok voor de sfeer zorgen die je normaal tegenkomt in de smalle straatjes van Parijs. Het publiek kan walsen op de heerlijke Musette en luisteren naar de klanken van chansons van Edith Piaf en Charles Trenet.

Mediterrane charmeur

Voor de klanken van Italië zal de zingende ijscoman Luciano Gelati zorgdragen. Met een koffer vol humor, een prachtige stem - die hij op het conservatorium heeft fijn geslepen – en een hartstochtelijke liefde voor het lekkerste ijs van de wereld voor een vrolijke noot zorgen.

Als een echte mediterrane charmeur brengt hij de mooiste Italiaanse liederen. Wie het daarvan warm krijgt, zal zeker genieten van het heerlijke ijs dat Luciano tijdens zijn optreden serveert. Zijn speciale ijscobox is gevuld met het overheerlijke ijs en dat afkomstig is van onze enige echte Bij Nikki aan tafel.

Megapan met paëlla

Spanje stuurt een megapan met paëlla. Dit typische Spaanse gerecht is gevuld met ingrediënten zoals rijst, zeevruchten als vis en schaaldieren, kippenpootjes, chorizo, erwtjes en paprika’s, tomatenbasis en saffraan. Kom proeven en geniet van een vleugje Spaans.

Voor vrolijke klanken zorgen muziek en zanggroep La Tunina die geheel oorspronkelijk liederen ten gehore zullen brengen en uitleg geven aan hoe deze muziek is ontstaan.
Uit België komt een dansende wafelbakker die zal uitnodigen voor een dansje waarna hij de dansers op een overheerlijke Luikse wafel met slagroom trakteert.

Mosselpan

De Tiroler Dirndl’s met hun ongelooflijk dikke kuiten zullen voor dijenkletsers zorgen en op geheel eigen wijze de Duits/Oostenrijkse traditie van het Oktoberfest laten beleven. Natuurlijk zullen de würsten van onze plaatselijke slager niet ontbreken. Ook aan de kinderen is gedacht. Er staat een luchtkussen in de vorm van een mosselpan waarin ze zich volledig kunnen uitleven. Daarnaast bestaat de kans dat men op deze dag met een heuse mosselpan naar huis gaat. Op vertoon van een kassabon (van deelnemende winkels) van minimaal € 20 mag men een lootje trekken. Het Winkelhart Ridderkerk stelt 250 mosselpannen ter verloting.

Wereldwinkel

Naast alle proeverijen van de plaatselijke horeca en foodondernemers uit het winkelhart zal ook de Wereldwinkel weer deelnemen aan LEKKER Ridderkerk. De winkel die producten presenteert uit alle windhoeken van de wereld zal u ook weer verrassen met iets lekkers dat natuurlijk is samengesteld met ingrediënten die op een faire wijze zijn ingekocht waarbij de producenten volgens de formule van Fairtrade worden behandeld.

Ook is dit jaar de voedselbank FoodCompanyRidderkerk weer van de partij. De FCR werkt met verse producten die zij beschikbaar krijgen van tal van leverancier voor mensen die het met wat minder moeten doen. Dat daar heerlijke gerechten uit te maken zijn spreekt voor zich. Zij laten u graag proeven van een heerlijke soep die vers is klaargemaakt. Graag vertellen zij meer over hun doelstellingen.

Tent aankleden

En niet te vergeten draagt Opnieuw&Co bij om de tent van onze “Heel Holland Bakt” de juiste sfeer mee te geven. Opnieuw&Co stelt diverse meubelstukken ter beschikking om de tent voor de “Heel Holland Bakt” deelnemers aan te kleden. “Zo versterken we met elkaar de doelstelling om het voor de Ridderkerkse samenleving nog gezelliger te maken. En betaalbaar!” stelt de organisatie.

Wie meer wil weten over LEKKER Ridderkerk, de thuisbakkerswedstrijd met de juryleden meester-bakker Joop van Vliet en zijn vrouw Bep en de taartenactie voor de stichting De Zonnebloem verwijzen we naar: www.winkelhartridderkerk.nl