Nikki Morra heeft haar eerste boek in handen

Nikki Morra debuteert met een spannend boek

RIDDERKERK - Op 16-jarige leeftijd heeft de Ridderkerkse Nikki Morra haar eerste boek geschreven. Haar debuut met de titel “De sleutel naar vrijheid” telt 236 pagina’s. “Inderdaad een flink boek, maar ik had het afgelopen jaar door de lockdownmaatregelen alle tijd om te schrijven” zegt de jonge schrijfster.

Als klein meisje schreef Nikki al eigen verhaaltjes. Met haar speelgoedpoppetjes in de hoofdrol schreef ze die op de oude laptop van haar opa. “Mijn opa bundelde ze en maakte er echte boekjes van” vertelt ze over haar vroege werk. Die boekjes circuleerden in kleine kring. Een stap naar een groter publiek zette Nikki enkele jaren geleden door korte verhalen te publiceren op de app Wattpad voor beginnende schrijvers. Ook schreef ze om de veertien dagen een column voor De Combinatie.
Ze wil echt van schrijven haar beroep maken. Nikki volgt hiervoor nu de opleiding ‘redactiemedewerker’ op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. “Ik wil journalist worden. Daarnaast wil ik boeken schrijven en meer van de wereld zien” ziet ze haar toekomst.
In november vorig jaar vond ze dat het tijd werd om serieus werk te maken van een echt boek. Toen ze eraan begon had ze het verhaal al in grote lijnen in haar hoofd. “Ik ben vanuit dat basisidee gaan schrijven. Ik heb een rijke fantasie, dus er kwam wel van alles bij. Er kwam ook een personage bij met een belangrijke rol in het verhaal” blikt Nikki terug op het schrijfproces.

Parijs als decor
“De sleutel naar vrijheid” speelt zich af in Parijs, de stad waar de jonge schrijfster in 2019 voor het eerst was: “Ik vind het zo’n prachtige stad. Ik wilde daarom Parijs echt als decor voor mijn boek.”
Goochelen voor de bepaling van juiste locaties in de lichtstad deed ze bewust niet te veel. “Ik ken mezelf. Daar ben ik veel te nerdie voor en moet echt alles kloppen. Dan wordt het meer een reisgids dan een spannend verhaal. Mijn fantasie was leidend, niet de straatnamen.”
In het boek vlucht de hoofdpersoon de voor haar onbekende stad in. Ze zet die stap na de vermissing van haar zus uit wantrouwen jegens haar stiefvader. Zelf heeft Nikki ook een stiefvader. “Maar die heeft in niets model gestaan voor de man die ik opvoer. Integendeel” benadrukt ze. Van uitgeverij Bookscout heeft Nikki mooie complimenten gekregen op haar young adult verhaal: “Al snel wordt de lezer meegetrokken in een turbulent en spannend verhaal.”
“De sleutel naar vrijheid” kan voor € 21,50 online besteld worden bij Boekscout. In Ridderkerk liggen er exemplaren bij boekhandel De Ridderhof.