Verkeersvarianten in de studie van de Stuurgroep Dutch Fresh Port. In rood  (2a en 2b) en blauw (3a) de routes door de boomgaard
Verkeersvarianten in de studie van de Stuurgroep Dutch Fresh Port. In rood (2a en 2b) en blauw (3a) de routes door de boomgaard

Weg door boomgaard voor Ridderkerk onbespreekbaar

RIDDERKERK - De Stuurgroep Dutch Fresh Port lijkt voor te sorteren op toch weer een ontsluiting van Nieuw Reijerwaard door de boomgaard. In de studie naar verbetering naar verbetering van de interne bereikbaar zijn voor een weg door de boomgaard drie varianten opgenomen, al of niet in combinatie met aansluiting op de A16.

Ridderkerk behoort tot de deelnemende partijen in de stuurgroep, waarin ook Barendrecht, Rotterdam, de provincie en ondernemers uit het gebied participeren. Een mogelijke weg door de boomgaard wordt echter niet gesteund door het Ridderkerkse college: “Voor de gemeente Ridderkerk is een ontsluitingweg door de boomgaard geen optie, ook al wordt deze oplossing genoemd in het uitgevoerde onderzoek. In de stuurgroep heeft Ridderkerk dit standpunt meermaals duidelijk gemaakt. Wat Ridderkerk betreft worden andere oplossingen uitgewerkt om eventuele knelpunten in de verkeersafwikkeling te verhelpen.”

Waardevolle groene zone
Formeel staat een ontsluiting via de boomgaard niet meer in de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard. Uit de notitie van TwijnstraGudde van 12 oktober 2021 mag opgemaakt worden dat er op andere manieren naar geldstromen gezocht zal worden. In de kostenramingen van de verschillende opties behoort een route door de boomgaard tot de goedkoopste oplossingen. Wethouder Henk van Os stelt dat Ridderkerk er dwars voor zal blijven liggen: “Wij willen de boomgaard behouden als waardevolle groene zone in het gebied” wordt nadrukkelijk onderstreept. De boomgaard opofferen om de Rijksstraatweg en Populierenlaan te ontlasten van zwaar verkeer is voor het gemeentebestuur ook onbespreekbaar: “Voor Ridderkerk zullen andere maatregelen dan een derde ontsluitingsweg genomen moeten worden om de Rijksstraatweg en de Populierenlaan te ontlasten. Hiervoor wordt ook een onderzoek uitgevoerd naar het sluipverkeer.”