Veel helpende handen bij het planten van de amberboom

Groene kinderopvang bestaat tien jaar

RIDDERKERK - Afgelopen week vierde kinderdagverblijf De Kleine Draeck in Slikkerveer het tienjarig bestaan. Alle dagen waren er leuke activiteiten voor de kinder georganiseerd. Een van de hoogtepunten was het planten van een mooie boom voor de speel-natuurtuin van het kinderdagverblijf. Het gat hoefden de kleintjes niet te graven, maar met hun schepjes mochten ze wel helpen met dichtgooien.

De Kleine Draeck kreeg de boom als verjaardagscadeau van hoveniersbedrijf Storm Tuinen. In overleg werd gekozen voor een amberboom, waarvan de bladeren in de herfst mooi rood worden. “Die gaan zeker door de kinderen verzameld worden. Het zijn bladeren die bovendien lang goed blijven, dus we kunnen er veel mee doen” vertelt locatieleidster Agda Westdijk.

Natuuractiviteiten

De Kleine Draeck koos acht jaar geleden om als één van de eerste in Ridderkerk voor een speel- en natuurtuin. Van het oude speelterrein verdwenen bijna alle stoeptegels. “Dit geeft voor kinderen veel meer mogelijkheden om de natuur te ontdekken en te beleven. Ze kunnen spelen met takken en water, maar kunnen op een ander moment volledig geboeid zijn door mieren of een slak.

Ook binnen de thema’s en dagelijkse activiteiten worden natuuractiviteiten in opgenomen” zegt Agda, die zelf ook al bijna tien jaar aan het kinderdagverblijf verbonden is. Ze kwam een paar maanden na de pedagogisch medewerkers Femke en Kim, die vorige week ook hun tienjarig jubileum vierden. In de tien jaar is De Kleine Draeck uitgegroeid tot een groen gecertificeerd kinderdagverblijf dat aandacht heeft voor het individuele kind in de natuur.