Voor Ridderkerk gaat dit mogelijk tot het verleden behoren

Vuurwerkverbod raakt goedwillenden, gemeente besluit volgende week defenitief

RIDDERKERK - De gemeenteraad besluit op donderdag 25 november over het al of niet instellen van een vuurwerkverbod in Ridderkerk. Een raadsmeerderheid heeft zich vorig jaar met een motie uitgesproken voor een verbod voor consumentenvuurwerk. Er ligt nu een voorstel om dit op te nemen in de APV.

Als de raad hiermee instemt zal het met ingang van de komende jaarwisseling voor particulieren verboden zijn om vuurwerk in Ridderkerk af te steken. Liefhebbers van vuurwerk roerden zich vorige week bij de raadscommissie om partijen op andere gedachten te brengen. Klein Zeevert van het Vuurwerk Liefhebbers Verbond (HVLV) vindt de Ridderkerkse stap “buitenproportioneel”.

In de motie wordt gesproken over de slechte luchtkwaliteit in de nacht van de jaarwisseling. “Er is maar een paar uur sprake van verhoogde fijnstof. Voor een hele kleine milieuwinst gaan we dit van heel veel mensen afpakken” reageert de HVLV-woordvoerder hierop.

1200 keer onderschreven

Overwegingen van de raad zijn ook vergroting van de veiligheid, minder letsel en vermindering van overlast. Frans Köhler, voorzitter van stichting Vuurwerkcheck, denkt dat een verbod op legaal vuurwerk geen verbetering zal brengen: “Inwoners worden hiermee misleidt, want dit maakt geen einde aan alle overlast. Alle knallen die je nu hoort zijn illegaal, want knalvuurwerk mag niet meer verkocht worden.”

De online petitie “Geen vuurwerkverbod in Ridderkerk” is tot nog toe ruim 1200 keer onderschreven. Initiatiefnemer Arnold Koster: “Een verbod zal de overlast van het illegale vuurwerk niet stoppen, alleen de goedwillende vuurwerkafsteker wordt met dit verbod geraakt.”