Thea Figee geeft een toelichting op haar werk

Verlate lustrumexpositie van Gaerie Imspa nu gevierd

RIDDERKERK - Met een expositie van Thea Figee (glaskunst) en Hans Vanhorck (abstracte schilderkunst) viert de Ridderkerkse Galerie Imspa het zesjarig bestaan. Dit had vorig jaar de lustrumexpositie moeten zijn, maar corona gooide voor dat feestje roet in het eten.

Galeriehouders Martin en Wilma Impelmans zijn trots op wat ze tot nu toe met Imspa hebben neergezet. “Zes jaar geleden zijn we begonnen op een bovenverdieping met kunstwerken, die we van ons bed moesten trekken. Nu zitten we op een mooie locatie en mogen we ons tot de gevestigde orde rekenen. Kunstliefhebbers weten ons goed te vinden” vertelt Wilma.

Ze voeg er aan toe dat ook minder ervaren galeriegangers de expositieruimte aan de Scheepmakerstraat 23 weten te vinden: “Dat zijn mensen die aan de deur vragen hoeveel het kost om naar de schilderijen te mogen kijken. Die vinden het bijzonder dat ze mooie kunst gratis kunnen bewonderen.”

Vanhorck-kleuren

Het galeriepaar presenteert nu werken van twee kunstenaars waar ze bijzonder gecharmeerd van zijn. In 1991 zagen ze voor het eerst een schilderij van Hans Vanhorck in de toenmalige Holland Art Gallery bij De Bijenkorf. Ze wilden dat doek kopen, maar wisten toen niet dat je dat moest veilig stellen met een stickertje ter reservering.

“Het is ons later wel gelukt. Wij spreken altijd over Vanhorck-kleuren, want het is direct herkenbaar” aldus Martin Impelmans, die het fantastisch vindt dat hij nu in Ridderkerk een podium mag bieden aan de internationaal bekende kunstenaar. Met de naweeën van een recente operatie kon de schilder zondagmiddag niet persoonlijke bij de vernissage zijn. Afgesproken is dat hij op een later moment in de galerie over zijn werk komt vertellen.

Verschillende materialen

Glaskunstenares Thea Figee was er zondagmiddag wel. Zij gaf persoonlijk uitleg over de totstandkoming van haar werk. In haar glaskunst mag ze graag veel verschillende materialen en technieken toepassen. Zelf glasblazen doet de kunstenares niet, maar ze is er altijd bij als een door haar vertrouwde glasblazer op haar aanwijzingen te werk gaat. In de galerie wordt met een film getoond hoe dat er aan toe gaat. Ook liggen er twee originele schetsen, die laten zien hun de basis van deze unica zijn gelegd.

De expositie is tot en met 8 januari te bezoeken op donderdag t/m zondag tussen 13.00 tot 17.00 uur. De coronaregels worden in acht genomen. Voor entree is een QR-code nodig. Voor afspraken buiten de openingsuren kan men bellen naar 06 5326 8995 of 06 5351 1235. Voor meer informatie: www.imspa.com.