Coen van 't Veer:
Coen van 't Veer: "Dit boek moest er gewoon komen"

Boekje over “een vergeten fotograaf”

RIDDERKERK - De ‘bijvangst’ van de biografie over Indisch persmagnaat Dominique Berretty heeft een nieuw boekje opgeleverd van Gerard Termorshuizen en Coen van ’t Veer. Na het in 2018 verschenen boek werkten de twee opnieuw samen voor het verhaal over het eveneens meeslepend leven van Berretty’s zoon Dodo, “een van de grootste fotojournalisten van zijn tijd”.

Dominique Roderick Berretty, kortweg Dodo, is volgens de schrijvers een onterecht vergeten fotograaf. “Hij heeft heel de wereld overgevlogen om de groten der aarde te fotograferen en maakte als oorlogsfotograaf gedurfde reportages. We hadden met ons speurwerk naar de Berretty´s al zoveel materiaal over hem dat dit boek er gewoon moest komen”, vertelt Coen van ’t Veer. De Ridderkerker was de laatste jaren druk met zijn promotie op “De kolonie op drift”, waardoor het schrijven over Berretty jr. met tussenpozen moest gebeuren: “We zijn er in 2019 aan begonnen. Door corona kwam het afgelopen jaar in een stroomversnelling.”

Brieven en dagboeken
De auteurs konden het leven van Dodo Berretty (1925-1980) nauw beschrijven aan de hand van bewaarde brieven, dagboekaantekeningen en stukken die in archieven werden gevonden. Er was hiermee ook veel te vertellen over zijn leven voor hij vanaf 1950 carrière maakte als fotograaf voor onder meer Paris Match en Life Magazine. "Het zou een filmscript kunnen zijn”, vindt Coen van 't Veer: "Zijn vader behoorde tot de rijkste mensen van het vroegere Nederlands-Indië, maar toen die in 1934 omkwam bij de crash van De Uiver ging de zorg voor Dodo en zijn zusje Aimée over naar hun moeder Mien in Nederland. Dat was een actrice die niet met kinderen en geld kon omgaan.”
In de oorlogsjaren vond Dodo aansluiting bij het verzet en werd hij na zijn arrestatie opgesloten in het Oranjehotel. Na de bevrijding ging hij als oorlogsvrijwilliger naar voormalig Nederlands-Indië: "Ook daar maakte hij al foto's, maar daar hebben we er helaas niet een van terug kunnen vinden.”

Onverschrokken
Vanaf 1950 maakte Dodo Berretty vanuit Parijs naam als fotograaf. Hij had in die periode een kort huwelijk met Joke Meijering, die na de scheiding zijn naam aanhield en carrière maakte als actrice Yoka Berretty. Dodo maakte foto’s van het leven in Parijs, maar ging als onverschrokken fotograaf ook naar de oorlogen in Algerije, Tunesië en Vietnam. In Nederland maakte hij in 1953 foto’s van de watersnoodramp. Als beroemheden had hij onder meer Brigitte Bardot, Audrey Hepburn, Marlon Brando, Jean Paul Sartre en Mick Jagger voor zijn lens, evenals vele wereldleiders. Op de site van Getty Images zijn ruim tweeduizend van zijn foto’s te bekijken. Die laten zien dat hij op veel plekken op de wereld en bij menig belangrijke gebeurtenis is geweest.
“Hij behoorde tot de bekendste fotografen van zijn tijd. Toch zijn er tot nu weinig tentoonstellingen van zijn werk geweest. Dat komt denk ik ook omdat hij niet een fotoboek met een overzicht van zijn werk heeft kunnen maken. Hij is te jong, op 55-jarige leeftijd door leukemie overleden. Hopelijk is dit boek aanleiding om toch eens een mooie tentoonstelling in een fotomuseum te krijgen”, zegt Van ’t Veer.
Het boekje “Door de ogen van Dodo Berretty - Het leven van een vergeten fotograaf”” is voor € 19,99 verkrijgbaar bij de boekhandel en onlinewinkels.