Rico Hop is met "Dwars & Co" in de race voor de Hotze de Roosprijs

Genomineerd voor kinderboekprijs

RIDDERKERK - De Ridderkerkse schrijver Rico Hop is genomineerd voor de Hotze de Roosprijs. Dit is een jaarlijkse prijs voor het beste kinderboek van een debuterende (kinder)schrijver. Hop is met vijftien andere auteurs in de race voor deze prijs met zijn boek “Dwars & Co”.

Hotze de Roos was schrijver van onder andere de populaire boekenserie van De Kameleon. De naar hem genoemde prijs is sinds 2001 een traditie in de gemeente Zaanstad. Jaarlijks geeft de burgemeester het startsein voor de Zaanse Kinderjury. Leerlingen van zestien Zaanse basisscholen krijgen vervolgens drie maanden de tijd om zoveel mogelijk van de genomineerde boeken te lezen. Daarna kunnen ze stemmen op hun favoriete boek. De prijs, die gepaard gaat met 4500 euro, wordt doorgaans uitgereikt tijdens de Zaanse kinderboekenmarkt. Voor de volgend jaar uit te reiken prijs wordt gelezen van 1 februari tot half mei. Daarna moeten de stemmen worden uitgebracht. De finalisten voor de prijs worden op 1 juni bekendgemaakt. De uitreiking van de plaats zal eind juni plaatsvinden.