Rita van Driel nam online afscheid van het Internationaal Paralympic Comité

Afscheid met hoge IPC-onderscheiding

RIDDERKERK - Bij haar afscheid als bestuurslid van het Internationaal Paralympisch Comité  (IPC) heeft de Ridderkerkse Rita van Driel de hoogste onderscheiding van het Paralympische organisatie ontvangen. Ze kreeg tijdens een online bijeenkomst de Paralympic Order toegekend.

Rita van Driel is twaalf jaar bestuurslid van het IPC geweest. Een functie die vergelijkbaar is met een IOC-bestuurder, maar voor de Paralympics is dit puur vrijwilligerswerk. De Ridderkerkse is al vele jaren een autoriteit op het gebied van sporten en bewegen met een handicap. Naast haar werk als schooljuf in Rotterdam was ze nationaal coach voor skiërs met een handicap en sporttechnisch medewerker voor de stichting Roeivalidatie en de Nederlandse Roeibond.

Ze werd daarna voor NOC*NSF manager gehandicaptensport, een functie die ze tien jaar vervulde. Daarna kreeg ze een benoeming als programmamanager voor “Grenzeloos Actief”, het sport- en beweegbeleid van WVS voor mensen met een beperking. Daarna werd ze voorzitter van de Alliantie “Sporten en bewegen voor iedereen”, waarmee invulling wordt gegeven aan het landelijke Sportakkoord. In Ridderkerk is ze als bestuurder actief als lid van de Raad van Toezicht van welzijnsorganisatie Facet.