De toekomstige plek van het historische bankje

Nieuwe plek voor bijna 100-jarig Wilhelminabankje

RIDDDERKERK - Het vijfhoekige bankje, dat jarenlang “het Groentje” sierde, krijgt weer een centralere plek in het centrum van Ridderkerk. De nieuwe plaats voor het bijna honderdjarige bankje is de hoek Sint Jorisstraat en Kerksingel.

Het bankje werd aan de gemeente geschonken door industrieel Adriaan Pot ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina in 1923. Het kreeg een plek aan de toenmalige Lagendijk ter hoogte waar nu restaurant Meat Franky’s is gevestigd. Door reconstructie van dijk en weg moest het wijken. Het bankje verhuisde naar de Schepenstraat en kreeg nadien een plek aan de Jonkheer van Karnebeekweg.

Motie

Op 5 november 2020 werd een motie van Partij 18PLUS aangenomen om het bankje weer in oude staat te herstellen en een mooiere plek in het centrum te geven. De nieuwe locatie is in overleg met de Stichting Oud Ridderkerk gekozen.

Over de verplaatsing van het bankje naar de Sint Jorisstraat werd al voor de motie gesproken. Bij onthulling van het historisch paneel op hoek bij de Kerksingel op 12 september 2020 vertelde illustrator Kelvin Wilson dat hij met ambtenaren besproken had om het bankje rond de boom op deze plek te plaatsen. De voorzitter van Stichting Oud Ridderkerk, wijlen Marten Douma, kon zich volledig in die keus vinden.